Må bli flinkere til å dele kompetanse

Byggenæringen omsetter for rundt 540 milliarder kroner hvert eneste år - og verdiskapningen i og rundt næringen er enorm. 

Med tanke på de store investeringene som skal gjøres i tiden fremover innenfor bygg og anlegg, er det naturligvis viktig at byggherrene får mest mulig igjen for pengene – men samtidig er det avgjørende at de utførende klarer å jobbe enda smartere og mer effektivt for å hente ut gevinstene de trenger for å utvikle sine virksomheter.

Rundt 240.000 personer jobber i den norske byggenæringen - og en rekke selskaper arbeider hver eneste dag for å jobbe smartere – og her er selvsagt den mye omtalte digitaliseringen essensiell. Men digitalisering kan være så mangt. For hva innebærer egentlig digitaliseringsbegrepet? Noen tror og håper at digitaliseringen skal løse alle fremtidens utfordringer – slik er det selvsagt ikke. Digitaliseringen vil definitivt bli avgjørende for at vi skal kunne løse fremtidens oppgaver - og at vi skal løse dem på en bedre måte enn i dag, men vi må også huske på at digitaliseringsprosessen er et verktøy for å oppnå resultatene vi ønsker å bygge og skape.

Noen snakker også om at digitaliseringen er noe som ligger morgendagen til - og at det er fremtidens oppgaver som skal løses gjennom nye måter å jobbe på. Men dette er ikke noe som hører morgendagen til. Vi må selvsagt allerede i dag jobbe bedre enn i går – og vi må skape bedre produkter og de skal bygges mer effektivt og rimeligere enn vi tidligere har gjort. Da må man ta i bruk nye måter å jobbe på. For å få til dette er vi enige med Ståle Rød i Skanska som uttalte på Byggedagene onsdag at dette også kan innebære en større grad av deling. Deling av kunnskap kan bli avgjørende om man skal klare å løfte en hel næring. En bedrift kan selvsagt få frem nye måter å jobbe på – men man kan ikke løfte en hel næring eller bransje alene.

Vi snakker ikke om å dele forretningshemmeligheter, eller forhold som kan demme opp for konkurransen - men deling av kunnskap har sjelden noen vondt av - og man vil på denne måten bygge hverandre opp. Og er det er noe byggenæringen trenger – er det et felles løft for å kunne jobbe både smartere og bedre. Her har også selvsagt byggherrene en avgjørende rolle – de må bestille de riktige prosjektene på riktig måte – og da må kunnskap og kompetanse stå aller øverst.