Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Løren stasjon - en av fire finalister som kan vinne Betongtavlen 2017

Løren stasjon. Foto: Jiri Havran
‹ ›

Publisert: 29.10.2017 22:44. Sist endret: 29.10.2017 22:44.

Juryen for Betongtavlen 2017 har nå avgjort hvilke prosjekter som er finalister til årets Betongtavle.

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag
  • Kriminalomsorgen foretrekker nytt fengsel i Groruddalen
  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det beste prosjektet mottar Betongtavlen under et arrangement som er lagt til auditoriet på Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo (AHO) 7. november.

Disse fire er nominert:
Haughuset på Senstad
Holmestrand stasjon
Hardanger Skyspace ved Kunsthuset Kabuso
Løren stasjon

Mer om Løren stasjon:
Løren stasjon er en ny, underjordisk stasjon på T-banestrekningen fra Grorudbanen mellom Hasle og Økern til Ringbanen ved Sinsen i Oslo. Løren stasjon har én adkomst i øst og én i vest der betong er det dominerende materialet.
Toghallen
Vestibyle øst
Fra vestibyle øst til toghallen
Betongen

Det forventes at rundt 6000 passasjerer vil benytte stasjonen hver dag og dette gjør at den vil bli en av de 10 mest trafikkerte T-banestasjonene i Oslo. Løren stasjon er på 6200 m2 og ligger 27 meter under bakken. Tilkomsten sikres med mange rulletrapper, trapper og heiser som bringer passasjerene direkte til den nyetablerte bydelen med boliger og yrkesbygg. Prosjektet inkluderer også en gangbro som forbinder to bygg som er delt av jernbanelinjen til Alna.

Dette heter det blant annet i en omtale av prosjektet:
"Toghallen er 120 meter lang, har midtplattform og et buet hvelv av betong, sprøytebetong på utsprengt fjellprofil. Den nedre del av sideveggene i hallen er kledd med syrefaste stålplater i samme utførelse som i rulletrappene. Gulvet er i lys grå granitt og betonghvelvet er malt i en blå farge som en del av den kunstneriske utsmykning.

I den vestre delen av toghallen er det et betongbygg med heisforbindelse opp til vestadkomsten. Det er også rømningstrapper, som normalt er lukket for publikum. På den østlige gavlen av betongbygget er det en kunstnerisk utsmykning i frescoteknikk av Sverre Wyller. Utsmykningen har en dominerende og viktig plassering i toghallen. Det har vært en viktig del av det arkitektoniske konseptet å spille på lag med det omfattende tekniske anlegget, snarere enn å forsøke skjule det. Dette gir stasjonen et robust og industrielt preg.

Vestibylen ligger mellom gavlene på to boligblokker. Over vestibylerommet spenner fagverksdragere, 18 meter spenn og høyde 2,5 meter. Fagverksdrageren følger strukturen i underliggende funksjoner. Ved vekselvis å legge taket på undergurt og overgurt gir dette et særpreget tak som også gir muligheter for å slippe dagslys inn gjennom vindusbånd i diagonalene i fagverket. Konstruksjonen gir et søylefritt rom som er en stor fordel for publikumsbevegelsene.

Hovedadkomsten er med rulletrapper, men det er også heis. Rulletrappene er delt i tre løp med reposer i mellom. Når man ankommer vestibylen fra inngangene i nord og syd har man straks en god oversikt over betjenende funksjoner og bevegelsene man må foreta seg for å nå togene nede i toghallen. Veggene i vestibylen er i lys betong og gulvene i lys grå granitt. Utvendig på hjørnet mot syd-øst er det en kunstnerisk utsmykning av Camille Norment. Utsmykningen er utformet som del av en tromme, forsenket i betongveggen og fastholdt av et flerarmet vesen.

Det er komplekse betongkonstruksjoner som er benyttet for å bygge stasjonen. De mange nivåene, flere tilkomsttunneler og flere rømningsveier er i helhet bygget med betong. Det ble valgt en kombinasjon av plasstøpt betong, prefabrikkerte betongelementer, plattendekker med betongpåstøp og prefabrikkerte skallvegger med høyde på opptil 7,5 meter pr element. De prefabrikkerte betongtrappene utgjør trappeløp på tilsammen 27 etasjer i de mange delene av stasjonen.

Stasjonen er et eksempel på hvordan betong utnyttes i industriell bygging for å etablere et trygt kommunikasjonssenter som også presenterer estetisk flotte detaljer for publikum. Både med kunstnerisk utforming og effektive publikumsarealer framstår materialvalget enkelt og ekte og betongen er utført med godt håndverk."

Tiltakshaver: Sporveien AS

Arkitekter: Arne Henriksen Arkitekter AS i samarbeid med MDH arkitekter SA

Rådgivende Ingeniør: Dr.ing. Aas-Jakobsen AS

Entreprenør: HENT AS, underentreprenør for plasstøpt betong: Pol Betong AS

Betongleverandører: Unicon AS og Skedsmo Betong AS

Leverandør av prefabrikkert betong: Con-Form AS

Les også:
  • Haughuset på Senstad - en av fire finalister som kan vinne Betongtavlen 2017
  • Her er finalistene til Betongtavlen 2017

Nøkkelord:

Betong, Bildekarusell
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

Oslo presenterer nye smitteverntiltak allerede søndag

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen