Kommunikasjonssjef Kenneth Monsen i BOB BBL mener borettslag ikke alltid bør prøve å løse alle oppgaver selv. Foto: BOB

Borettslag bestilte feil dører - BOB: - En jobb for profesjonelle

Nordås borettslag i Bergen bestilte for tre år siden litt over 50 nye ytterdører, hvor nesten alle var feil størrelse. Boligbyggelaget BOB råder både sine og andre borettslag til ikke å prøve å gjøre alt selv.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

I 2013 bestemte Nordås borettslag i Bergen seg for å skifte utgangsdørene i vel femti leiligheter. De slo skriftlig til på et tilbud om 99 centimeter brede dører med en stykkpris før moms rundt 15.000 kroner fra Gjesdal Aluminium. Da bestillingen kom, viste det seg at 49 dører var feil størrelse,  skriver avisen i en tidligere artikkel.

Nordås borettslag mente feilen lå hos selskapet som hadde skaffet dørene, men tapte i første runde i retten. Nå varsler borettslaget at de anker.

Kenneth Monsen er kommunikasjonssjef i BOB BBL, Vestlandets største boligbyggelag. De er forretningsfører for 430 boligselskap.

Han sier en del styrer selv ønsker å stå for innkjøp, for eksempel ved oppgradering. Men det kan fort bli unødvendig dyrt hvis det ikke er brukt fagfolk i hele renoveringsprosessen, mener Monsen.

– Det skjer nok regelmessig tilsvarende feil som den på Nordås. Vi ser ganske ofte at vi kommer for sent inn i et løp. Alle styrer har sin «handyman», og de kan bli utfordret i saker som går ut over deres kompetanse. Det er mange forordninger, regler og byggtekniske utfordringer man står overfor ved for eksempel en rehabilitering eller renovering. Vår klare oppfordring er å bruke profesjonell hjelp, sier Monsen til bt.no.