Konsernsjef Petter Quinsgaard i ABAX sier at bruk av yrkesbil gir lavere beskatning etter at elektronisk kjørebok ble innført 1. januar.

– Elektronisk kjørebok gir en skattefordel

– Med de justerte reglene for kjøring med yrkesbil, blir beskatningen vesentlig lavere enn før, sier konsernsjef Petter Quinsgaard i ABAX.

Før jul i fjor uttalte daglig leder Ole Petter Anvik i Arne Olav Lund AS til Byggeindustrien at han var kritisk til elektronisk kjøreboksom ble innført fra 1. januar i år.

– Det vil bli et stort økonomisk problem for de det berører, uttalte blant annet Anvik.

– Mindre skatt
ABAX-sjefen mener imidlertid at innføring av elektronisk kjørebok vil gi en lavere beskatning for de som bruker yrkesbil til og fra jobb.

– Før elektronisk kjørebok ble innført 1. januar, måtte man skatte for fri bil som om det var en ordinær personbil når det var en tom varebil. Med de justerte reglene må man skatte bare for antall kilometer man faktisk har kjørt. Det vil bli vesentlig billigere enn før. Tidligere måtte man skatte opptil 40.000 kroner netto i året for yrkesbil, nå slipper man kanskje med 5000-6000 kroner i nettoskatt, sier Quinsgaard til Byggeindustrien. ABAX er et utviklings- og salgsselskap som blant annet jobber med GPS for kjøretøy og elektronisk kjørebok.

Temporært arbeidssted gir skattefritak

Han påpeker at man blir pålagt å dokumentere bruk av yrkesbil med elektronisk kjørebok.

– Dersom man ikke benytter bilen privat, foreligger ikke noe slikt krav. Dersom man derimot også ønsker å benytte bilen privat, kan man gjøre dette og skatte av faktisk bruk dersom man har en elektronisk kjørebok. Hvis man for eksempel bor i Oslo, men er avhengig av yrkesbilen på et anleggsområde man jobber på i Tønsberg, blir man ikke tillagt skatt for kjøringen til og fra arbeidssted før dette eventuelt blir et fast arbeidssted, sier Quinsgaard.

Skatt per kilometer

Han mener at det vil være bedre for alle at arbeidsreiser blir korrekt dokumentert og innrapportert med en sats per kilometer, fremfor at man risikerer full firmabilbeskatning dersom dokumentasjonen er mangelfull.

– Anvik uttaler også at de ansatte er avhengig av å kjøre bilen til og fra faste arbeidsteder fordi de har med seg mye tungt utstyr. Slik kjøring er ikke skattepliktig, da det er konkrete unntaksregler for den bruken Anvik beskriver. Dersom man har innrapportert dette som skattepliktig inntekt, har man betalt for mye i skatt, sier Quinsgaard.

Fornøyd EBA-direktør

EBA-direktør Kari Sandberg sier at hun er glad for at innføring av elektronisk kjørebok ikke vil føre til en høyere beskatning for de som bruker yrkesbil.

– For de som må bruke elektronisk kjørebok, vil det bli lettere å administrere og skille privatkjøring og yrkeskjøring. Det blir en tydeliggjøring av regelverket sammenlignet med før. Så lenge anleggsplassen ikke er definert som fast arbeidssted, vil man fremdeles kunne benytte yrkesbilen skattefritt til og fra jobb, sier Sandberg.