Daglig leder i Arne Olav Lund AS, Ole Petter Anvik, mener at innføring av elektronisk kjørebok for ansatte med firmabil vil ramme bygg- og anleggsarbeidere urettferdig.

Kritisk til elektronisk kjørebok

– Det er uhørt at bygg- og anleggsarbeidere skal skattes for kjøring til og fra anleggsplassen, sier daglig leder Ole Petter Anvik i entreprenørfirmaet Arne Olav Lund AS.

Fra 1. januar 2016 blir det obligatorisk med elektronisk kjørebok for ansatte som benytter firmabil. Med den nye ordningen blir også bygg- og anleggsarbeidere skattlagt for privatkjøring ved kjøring til og fra stedet de fysisk jobber hvis varigheten er over to uker – selv om de er avhengig av å bruke yrkesbil klasse to eller lastebil inntil 7,5 tonn for å komme seg frem.

– Det vil bli et stort økonomisk problem for de det berører. Kjøring til og fra anleggsplassen er for veldig mange helt nødvendig i denne bransjen, blant annet på grunn av tungt utstyr og lange avstander. I praksis blir de jobbene vi sender arbeidstakerne våre på, bli utslagsgivende for hvor mye skatt de må betale, sier Anvik til Byggeindustrien.

Han understreker at bransjen er uforutsigbar for mange arbeidere, i og med at de ofte blir sendt på oppdrag langt fra hjemmet.

– Dette gjelder også i perioder ut over to uker; et prosjekt varer jo som regel lenger enn det. To-ukers-regelen har vi hatt i mange år, men når det nå blir innført krav om digital kjørebok, må vi forvente at skattemyndighetene vil kontrollere regelen strengere enn tidligere, sier Anvik.

Ekstra arbeidsgiveravgift

All kjøring som arbeidstaker blir tillagt skattbar inntekt på, må dessuten arbeidsgiveren betale arbeidsgiveravgift for.

– Og all kjøring som blir definert som privatkjøring, får arbeidsgiveren ikke momsfritak for, sier Anvik.

Han sier at han forstår regelen om skattlegging av privatkjøring i ordets rette forstand, men at det er uforholdsmessig urettferdig å skattlegge folk for kjøring de ikke kan unngå for å utføre arbeidet.

– Jeg mener at 14-dagers-regelen burde fjernes, og at all kjøring til og fra en anleggsplass blir definert som yrkeskjøring som ikke skattlegges. Jeg tror ikke at politikerne som står bak denne regelen har vurdert den faktiske situasjonen for arbeidere i denne bransjen, sier Anvik.

Kritisk EBA-sjef

EBA-direktør Kari Sandberg mener at det blir feil å skattlegge bygg- og anleggsarbeidere for firmabilkjøring.

– Dette blir en ekstra økonomisk belastning for en yrkesgruppe som ikke kan velge andre reisemåter. Denne gruppen har ikke noe annet valg enn å bruke bilen i yrkessammenheng, og det gjelder også til og fra anleggsplassen, sier Sandberg til Byggeindustrien.

Hun sier at EBA kommer til å se nærmere på hvilke konsekvenser skatteordningen vil gi.

– Sånn jeg ser det nå, virker dette urimelig, sier Sandberg.