Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Viktig avklaring rundt valg av strekning mellom øst og vest

Publisert: 17.12.2015 23:42. Sist endret: 18.12.2015 11:40.

Det har i mange år vært store diskusjoner rundt hvor den nye hovedveien mellom Østlandet og Vestlandet bør gå. Fredag fikk vi vite mye om den videre veien.

Flere nettledere

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
    05.04.2021
  • Vern om frontfagsmodellen
    28.03.2021
  • Rister av seg korona-frykten
    25.03.2021
Les flere

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av
  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes
  • Vannprisen 2021 til Simon Haraldsen
  • Rekordmange fagskolestudenter i fjor
  • Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger
  • Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass
  • Nye Veier CEEQUAL -sertifiserer E39 Mandal-Lyngdal
  • Stor arbeidsøkt langs Dovrebanen
  • Utdanningsdirektør ville ikke anbefalt skolestenging med det man vet nå
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Det finnes flere ulike alternativer, og alle har selvsagt sine interessegrupper. Veivalget som som nå er tatt og de valgene som skal tas videre, vil få stor betydning for områdene rundt de foretrukne strekningene.

Fredag formiddag hadde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kalt inn til pressekonferanse for å «orientere om status i arbeidet med valg av hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet». Her fikk vi vite at E134 over Haukeli skilte seg ut som det beste alternativet. Videre skal rv. 52 over Hemsedalsfjellet og rv. 7 over Hardangervidda vurderes videre som sekundærvalget. Her alternativene ikke like opplagte, og man kan tenke seg flere ulike scenarioer. Det ble derfor slik at man her vil ha behov for mer tid til å vurdere de to alternativene.

I utgangspunktet sto valget for sekundærvei mellom rv. 7 Hardangervidda, fv. 50 Hol-Aurland, rv. 52 Hemsedalsfjellet og E16 Filefjell. Alle har sine fordeler og ulemper. Tidligere har Oslo Economics pekt på at rv. 52 over Hemsedalsfjellet er det mest samfunnsøkonomiske valget mens Statens vegvesen mener det gir mest nytte med E134 og rv. 52 over Hemsedal.

Strekningen over Hemsedal er den raskeste veien nord for Hardangervidda, og som har vært gjennom flere betydelige oppgraderinger den senere tiden. Den store ulempen er vinterregulariteten. På toppen av Hemsedalsfjellet kan det ofte være uvær, og kolonnekjøring og stengt vei forekomme relativt ofte – selv om Hardangervidda åpenbart er enda mer utsatt. Her har E16 Filefjell, som per nå er stamveien mellom øst og vest, langt bedre regularitet. Fv. 50 Hol-Aurland syntes som et lite aktuelt valg. Begge disse siste er nå altså ikke med videre i prosessen.

Det er nå relativt åpent hvilke av de to strekningene som vil vinne frem, men mange vil nok hevde at det er gode sjanser for at man til slutt vil lande på rv. 52 . Med noen tiltak på de mest utsatte fjellpartiene, vil dette bli det beste alternativet. Den vil likevel ikke nå opp til tidsbruken på E134 – samt synergiene denne veien vil gi både mot Bergen og Haugesund/Stavanger.

Det var derfor mange som så frem til samferdselsdepartementets pressekonferanse fredag. Nå har vi fått en avklaringen, som vil få stor betydning for mange lokalsamfunn – og vil naturligvis også få betydning for den viktige ruten mellom landets to største byer. Men fortsatt gjenstår en viktig avklaring vi må vente i spenning for å få avklart.

Nøkkelord:

Leder
 

Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger

 

- Vi kommer til å
kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

 

- Veiene skal legge til rette for verdi-skapningen Norge skal leve av

 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

 

Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen