Viktig avklaring rundt valg av strekning mellom øst og vest

Det har i mange år vært store diskusjoner rundt hvor den nye hovedveien mellom Østlandet og Vestlandet bør gå. Fredag fikk vi vite mye om den videre veien.

Det finnes flere ulike alternativer, og alle har selvsagt sine interessegrupper. Veivalget som som nå er tatt og de valgene som skal tas videre, vil få stor betydning for områdene rundt de foretrukne strekningene.

Fredag formiddag hadde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kalt inn til pressekonferanse for å «orientere om status i arbeidet med valg av hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet». Her fikk vi vite at E134 over Haukeli skilte seg ut som det beste alternativet. Videre skal rv. 52 over Hemsedalsfjellet og rv. 7 over Hardangervidda vurderes videre som sekundærvalget. Her alternativene ikke like opplagte, og man kan tenke seg flere ulike scenarioer. Det ble derfor slik at man her vil ha behov for mer tid til å vurdere de to alternativene.

I utgangspunktet sto valget for sekundærvei mellom rv. 7 Hardangervidda, fv. 50 Hol-Aurland, rv. 52 Hemsedalsfjellet og E16 Filefjell. Alle har sine fordeler og ulemper. Tidligere har Oslo Economics pekt på at rv. 52 over Hemsedalsfjellet er det mest samfunnsøkonomiske valget mens Statens vegvesen mener det gir mest nytte med E134 og rv. 52 over Hemsedal.

Strekningen over Hemsedal er den raskeste veien nord for Hardangervidda, og som har vært gjennom flere betydelige oppgraderinger den senere tiden. Den store ulempen er vinterregulariteten. På toppen av Hemsedalsfjellet kan det ofte være uvær, og kolonnekjøring og stengt vei forekomme relativt ofte – selv om Hardangervidda åpenbart er enda mer utsatt. Her har E16 Filefjell, som per nå er stamveien mellom øst og vest, langt bedre regularitet. Fv. 50 Hol-Aurland syntes som et lite aktuelt valg. Begge disse siste er nå altså ikke med videre i prosessen.

Det er nå relativt åpent hvilke av de to strekningene som vil vinne frem, men mange vil nok hevde at det er gode sjanser for at man til slutt vil lande på rv. 52 . Med noen tiltak på de mest utsatte fjellpartiene, vil dette bli det beste alternativet. Den vil likevel ikke nå opp til tidsbruken på E134 – samt synergiene denne veien vil gi både mot Bergen og Haugesund/Stavanger.

Det var derfor mange som så frem til samferdselsdepartementets pressekonferanse fredag. Nå har vi fått en avklaringen, som vil få stor betydning for mange lokalsamfunn – og vil naturligvis også få betydning for den viktige ruten mellom landets to største byer. Men fortsatt gjenstår en viktig avklaring vi må vente i spenning for å få avklart.