Bygg Reis Degs proffsatsing har vært vellykket

For noen år siden fattet styret og ledelsen i Bygg Reis Deg en viktig beslutning. Messen skulle rettes enda mer inn mot proffmarkedet. Det har uten tvil vist seg å være en riktig strategi.

Allerede i 2013 så vi mer en mer proffrettet messe og i 2015 har denne utviklingen videreutviklet seg - og Bygg Reis Deg har i år befestet seg som messen for den profesjonelle delen av markedet. Det har vært en riktig utvikling for messen. Å kombinere en sterk profesjonell og privat messe er ingen enkel oppgave. Når man har utviklet Bygg Reis Deg til å bli et møtested for den profesjonelle delen av markedet, har messen løftet seg flere hakk.

Det at messen nå har fått en klarere retning mot proffmarkedet gjør at både utstillerne og de besøkende har samme fokus, noe som gjør at begge parter blir mer fornøyde – og vet hva man kan forvente av messedeltakelsen.

Vi i Byggeindstrien/bygg.no har vært til stede under hele messen, og har snakket med mange av utstillerne. Inntrykket vi sitter igjen med er at de meget godt fornøyd med årets gjennomføring. Besøkstallene alene er ikke er ikke alt. Kvaliteten på de beøkende er minst like viktig, og proffmarkedet har stilt opp. Det innebærer at utstillerne har truffet sitt marked, får snakket med de riktige folkene, knyttet nye kontakter, pleid gamle kunder - og mange har gjennomført flere forretningsmessige avtaler. Det gjør dette til en god messe, for alle parter.

Det er ikke tvil om at Bygg Reis Deg nå har bygget seg opp til den store møteplassen for den profesjonelle delen av den norske byggenæringen. Besøkstallet har gått ned i forhold til messen i 2015. Det er ikke overraskende. Når man retter fokuset enda sterkere inn mot proffene, vil det automatisk føre til at en del av forbrukermarkedet velger å ikke komme. På tallene ser vi at det i all hovedsak er de private besøkende som stått for nedgangen i år. Nå har man selvsagt også en dag kortere messe. Besøket lørdag beviste at en firedagers messe også det kan være en fornuftig løsning også på sikt. Helgen har tradisjonelt vært de forbrukernes dager på Bygg Reis Deg.

Enkelte er allerede i gang med planleggingen av messen i 2017. Med de gode tilbakemeldingene fra utstillerne bør det ikke være noe problem å begynne innsalget mot neste messe.

Byggeindustrien kommer i hvert fall til å delta også neste gang. Bygg Reis Deg har utviklet seg til å bli stedet man «må være» om man er en del av den profesjonelle byggenæringen i Norge.