Bekkelaget renseanlegg på Ormøya i Oslo. Foto: Trond Joelson

Oslo-byråd bekymret etter kritisk renseanleggsrapport – henter inn ekstern hjelp

Byrådsavdeling for miljø og samferdsel i Oslo kommune har hentet inn en ekstern konsulent som skal kvalitetssikre arbeidet med 2,7 milliardersprosjektet Bekkelaget Avløpsrenseanlegg.

Samferdsel- og miljøbyråd Guri Melby (V) Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Det er den spanske entreprenøren Obras Subterraneas (OSSA) som har prosjektet, hvor Vann- og avløpsetaten (VAV) – som sorterer under byrådsavdeling for miljø og samferdsel – er byggherre. Byggeindustrien har ved flere anledninger omtalt prosjektet som kalles Oslos viktigste miljøprosjekt. Det har vært disputter om kontraktsfasen, varsel om heving samt utfordringer knyttet til fremdrift og HMS. I etterkant av medieppslag om dette ba byråd for miljø og samferdsel VAV om en redegjørelse fra prosjektet.

Redegjørelsen peker på mange forhold, spesielt knyttet til fremdrift og HMS på gigantprosjektet. Etter redegjørelsen har Oslo kommune engasjert et eksternt konsulentselskap – Dovre Group – til å kvalitetssikre prosjektet i gjennomføringsfasen.

Byggeindustrien har vært i kontakt med flere andre aktører i byggenæringen som beskriver dette som uvanlig, men i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel forklarer de dette slik:

«Byrådsavdelingen har en tilsynsfunksjon overfor etatene. Utvidelsen av Bekkelaget renseanlegg er et omfattende prosjekt med en kostnadsramme på 2, 7 mrd. kroner. Når et investeringsprosjekt er vedtatt, har byrådsavdelingen ansvar for å følge opp gjeldende virksomhet i gjennomføringsfasen i tråd med krav til virksomhetsstyring og de føringer som er lagt i styringsdokumentet. For å gjøre dette på best mulig måte har vi fått på plass en ekstern kvalitetssikrer som kan følge prosjektet i hele gjennomføringsfasen, analysere styringsinformasjonen, vurdere prognosene og rådgi avdelingen. Formålet med oppdraget er å sikre at byrådsavdelingen ivaretar sin tilsynsfunksjon på en kompetent og konstruktiv måte».

«Systemsvikt»

Selve redegjørelsen fra VAV inneholder flere kritikkverdige punkter, og vitner om store uoverstemmelser innad i prosjektet.

Blant annet skriver VAV: «Siden oppstart har OSSA sitt HMS-arbeid vært mangelfullt. Farlige forhold har oppstått gjentatte ganger, og evnen til å forbedre HMS-arbeidet har vært dårlig», står det i rapporten.

VAV peker blant annet på HMS-utfordringer knyttet til rensk og at det ved «sprengning av tunneler og bergrom utføres det manuelt arbeid, samtidig som det benyttes store, tunge anleggsmaskiner og lastebiler».

OSSA har sagt seg helt uenig i kritikken, men har levert tiltaksplan for HMS. Det virker derimot som VAV mener at det ikke er nok. «VAV mener imidlertid at tiltakene ikke adresserer en viktig underliggende årsak, som etter VAVs syn er systemsvikt». Byggherren peker på at Norge har et godt fungerende system for varsling av farlige forhold, men at OSSA sier at denne praksisen ikke er i bruk i Spania.

Fremdrift

Også fremdrift har vært et betent punkt. I VAV-redegjørelsen fra 2. juni tar de på seg noe av skylden for at prosjektet har blitt forsinket, men de skriver også at prosjektet ligger tre måneder bak en justert fremdriftsplan og uenighet mellom byggherre og entreprenør om hvilke planer som gjelder.

«Det kan for øvrig konstateres at OSSA ikke har oppnådd fremdrift som planlagt i noen av sine fremdrifts- og tiltaksplaner», står det.

VAV peker derimot på at den siste fremdriftsplanen de har mottatt legger opp til en vesentlig bedre fremdrift enn det som tidligere er presentert. «Denne sluttfristen setter OSSA til 17.07.17, tre måneder etter kontraktsfestet sluttfrist. VAV aksepterer ikke OSSAs krevde tidsforlengelse i sin helhet, og en diskusjon om tidskonsekvens vil bli videreført», skriver de. I følge VAV er det for tidlig å si om hele prosjekt blir forsinket som en følge av dette.

To varsler om heving
Byggeindustrien har også tidligere skrevet om at OSSA hadde fått varsel om heving av kontrakten. Redegjørelsen viser at dette har blitt gjort to ganger – 13. mars og 8. mai.

I sitt tilsvar til det siste hevingsvarselet melder VAV at OSSA varslet rettssak dersom det ble gjennomført.

«De vil bestride en eventuell heving med alle tilgengelige rettslige midler, samt begjæring om midlertidig forføyning for å stanse virkningene av en heving. Gjennom advokat har OSSA varslet om søksmål dersom kontrakten heves», står det i VAV-skrivet.

I slutten av juni skrev VAV i en e-post til Byggeindustrien at varselet var trukket tilbake. – VAV har krevd retting av en del konkrete forhold knyttet til gjennomføring av kontraktarbeidene. De påpekte forholdene er delvis rettet. VAV forventer derfor at utviklingen i prosjektet bedres i tiden som kommer, skrev informasjonsrådgiver Tone Spieler i Vann- og avløpsetaten i en e-post til Byggeindustrien den gang.

- Bekymringsverdig

– Er du bekymret for avvikene som kommer frem i redegjørelsen, byråd Guri Melby?

– Når det gjelder redegjørelsen fra Vann- og avløpsetaten så er avvikene som kommer fram bekymringsverdige, og jeg tar den til etterretning. Etaten har iverksatt tiltak som ivaretar utfordringer med HMS og videre fremdrift i prosjektet, og jeg har tillit til at VAV håndterer dette godt, skriver Melby i en e-post til Byggeindustrien.

OSSA: Kjenner seg ikke igjen

Den spanske entreprenøren tar avstand fra mye av det som står i VAV-redegjørelsen.

– Det er en rekke synspunkter og påstander i rapporten OSSA ikke kjenner seg igjen i. For OSSA er det viktig å understreke at selskapet tar HMS-arbeidet på største alvor, og at vi er like opptatt av dette som Oslo kommune (VAV). OSSA skal ha nulltoleranse for brudd på HMS bestemmelsene, sier assisterende finansdirektør Jens Johan Naesgaard i OSSA til Byggeindustrien.

– Hvordan ligger dere an med tanke på fremdrift per nå?

– OSSA arbeider nå etter den fremdriftsplanen som ble sendt til VAV den 21.05.2015, og som ble godtatt av VAV i et møte den 27.05.2015 og brev fra VAV datert 01.06.2015, svarer han.

– Hva synes dere om at kommunen har hentet inn en ekstern konsulent som skal kvalitetssikre prosjektet i gjennomføringsfasen?

– VAV har full frihet til å hente inn det de mener er nødvendig ekspertise for å kvalitetssikre prosjektet. Vi i OSSA gleder oss til å samarbeide med dyktige og profesjonelle fagfolk på byggeherrens side, avslutter Naesgaard.

VAV: Bedring

Siden VAV skrev redegjørelsen i juni mener de at forholdene på prosjektet har bedret seg.

– Entreprenørens HMS-arbeid og fremdrift har bedret seg, og er på et akseptabelt nivå. Heving av kontrakten er ikke tema nå, skriver VAV i en e-post til Byggeindustrien.

– Hva er status på Bekkelaget nå?

– Arbeidene i fjellentreprisen er samlet sett cirka et halvt år forsinket. Cirka 3,5 måneder skyldes forsinkelser knyttet til kontraktsinngåelse og igangsettingstillatelse. Fristene i kontrakten er revidert i forhold til dette. Resterende forsinkelser skyldes dels endrede forutsetninger for utførelse av arbeidene og forhold under entreprenørens ansvar. Dette er forhold som behandles innenfor kontrakten.

– Hvordan stiller VAV seg til at en ekstern konsulent kommer inn for å kvalitetssikre prosjektet i gjennomføringsfasen?

– VAV ser positivt på ekstern kvalitetssikring og legger til grunn at dette vil sikre god kommunikasjon mellom VAV og byrådsavdelingen, svarer de i en e-post.