Optimera vokser spesielt sterkt i proffmarkedet hvor selskapet kaprer markedsandeler.

Optimera tar markedsandeler

Bransjelederen Optimera tok markedsandeler i fjor særlig innen proffomsetning. Farten for selskapet inn i 2015 er god i et år hvor veksten i totalmarkedet ligger an til en halvering.

Optimera

Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 152 utsalgssteder, 2000 ansatte med vel 7 milliarder i omsetning.

Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Byggsystemer og kjedene Montér, Trend og Byggi.

Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain som har 193.000 medarbeidere i 64 land og er Europas største distributør av byggevarer.

Optimera konserntall for fjoråret viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent til 6,19 milliarder kroner. Driftsresultat (Ebita), kun fratrekk for goodwill knyttet til oppkjøpte selskaper, økte med 3,2 prosent til 224 millioner som gir en resultatmargin på 3,6 prosent, ned fra 3,7 året før.

Optimeras innrapporterte omsetning til Virkes årsstatistikk for byggevarer for 2014, som inkluderer omsetningen til kjedemedlemmer minus engrosomsetning til eksterne kunder, var på 7,2 milliarder som representerer en økning på 7 prosent som er godt over snittet hos Virkemedlemmene som var på 4,9 prosent.

Optimera foretok en nyetablering på Sandmoen i Trondheim i fjor, og på høsten ble det foretatt to oppkjøp, Grøstad i Vestby samt i Os sør for Bergen.

– Proffvinner i fjor

– I tallene innrapportert til Virke var det Coop og XL-Bygg som opererte med den sterkeste veksten i prosent, mens vi ligger på tredjeplass. Vi hadde lav vekst i privatmarkedet, men vokste spesielt sterkt i proff-markedet. Siden Coop har spesialisert seg inn mot privatmerket, og fordi mange nye medlemmer bidro til veksten hos XL-Bygg i fjor, kårer vi oss selv til vinner innen proffsegmentet, kommenterer adm. direktør Asbjørn Vennebo i Optimera overfor Byggeindustrien.

– I vår proffsatsning var det omsetningen til mindre foretak som byggmestere som økte spesielt sterkt sammenlignet med store entreprenører og huskjeder. Byggmesteromsetning går særlig til renovering og tilbygg, fremholder Vennebo.

Byggi-vekst

Internt blant Optimeras tre kjedekonsepter er det Byggi som viser størst fremgang med medlemsvekst i løpet av fjoråret som for fullt vil slå ut i økt omsetning nå i 2015. Kjeden stjeler i følge Vennebo særlig omsetning fra Byggtorget, Byggeriet og Bygger’n.

Administrerende direktør Per Ivar Harila i ByggTorget AS mener det imidlertid ikke er grunnlag for Vennebos opplysning om at Optimera Byggi-kjede stjeler omsetning fra Byggtorget. Han påpeker at omsetningen i Byggtorgets butikker steg med ca. 12 prosent i 2014 sammenlignet med året før. Han opplyser videre at veksten skal ha skjedd både gjennom økning i antall butikker og økt omsetning blant eksisterende medlemsmasse. ByggTorget rapporterer ikke omsetningstall til Virke Byggevarehandel.

Marginpress

Den norske Optimera-sjefen er ikke fornøyd med fjorårets resultatmargin på 3,6 prosent.

– Sett ut fra en fornuftig avkastning på investert kapital, burde den ligget et prosentpoeng høyere. Men marginen sier mye om forholdene i bransjen som kjennetegnes med overkapasitet. Dessuten har Coops tunge satsning i forbrukermarkedet skapt et prispress der. Jeg tror derfor flere av konkurrentene våre har opplevd resultatnedgang i løpet av fjoråret, sier Vennebo og legger til:

– Kostnadsutviklingen med blant annet lønnstillegg i størrelsesorden 3-4 prosent de siste årene slår ut i vår personellintensive bransje. Vi har ikke klart å kompensere for denne kostnadsøkningen gjennom økte priser. Selv om vi har klart å redusere antalls årsverk i fjor med 30-40, blir resultatmarginen liggende stabilt selv om omsetningen øker. Men nå er vi på det bemanningsnivået vi skal være fremover, slik at det ikke er mer å hente i den verktøykassen.

Medvind inn i 2015

– Hvordan er utsiktene for 2015?

– Etter en treg januar har markedet vokst slik at veksten etter første kvartal ligger på vel tre prosent. Vi har god fart inn i 2015, ikke mint på grunn av fremgangen til Byggi-kjeden, og ligger godt over dette nivået. Dessuten har vi signaler på at Virke-medlemmene har høyere vekst enn det generelle byggevaremarkedet. Det betyr at vi tar markedsandeler i alle segmenter, opplyser Vennebo.

Opplever usikkerhet

Han opplever imidlertid utsiktene for 2015 å være svært så usikre.

– I fjor dabbet markedet av etter en sterk start i første kvartal. For byggevarehandelen er det avgjørende at boligprisene holdes oppe. Men i år vil nedgangen i oljebransjen bidra til usikkerhet som igjen kan innvirke på sysselsettingen. Det virker usannsynlig at oljeselskapenes utfasing av et stort antall ansatte ikke vil påvirke norsk økonomi. På den andre side har økte importpriser på grunn av lavere kronekurs blant annet ført til at byggevarer og prefabrikasjon i utlandet som har vokst betydelig, har fått redusert sitt konkurransefortrinn. Men timelønnen i Litauen ligger fortsatt på 15-20 prosent av norsk nivå, påpeker Vennebo.

– Utviklingen så langt i år avdekker at det er de små og mellomstore aktørene som leder an i markedsveksten, og der er vi godt posisjonert til å ta markedsandeler, sier Vennebo som opplyser at Optimera har budsjettert med tre prosent omsetningsvekst i inneværende år.