Innkjøpsrådgiver Jørgen Iversen ved Konserninnkjøp i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo. Foto: Oslo kommune

Reduserer kriminalitet med digital satsing

Oslo kommune satser på elektroniske mannskapslister for å redusere risikoen for arbeidsmarkedskriminalitet i sine byggeprosjekter.

Det skriver kommunen i en pressemelding tirsdag.

Oslo kommune er, ifølge meldingen, i ferd med å etablere rammeavtale for elektroniske mannskapslister ved alle kommunale bygg og anlegg. Torsdag 5. mars inviteres alle potensielle leverandører til dialogmøte med kommunen. (Påmeldingsfrist 27.februar).

Listeføring av alle ansatte på norske bygge- og anleggsplasser er lovfestet i byggherreforskriften, men selv om det er vanlig praksis hos mange større bygg- og anleggsaktører, er det ikke snakk om noen bransjeomspennende standard. Digitalisering vil, for eksempel, gjøre det mulig å føre listene ved å scanne Arbeidstilsynets identitetskort, og dermed gjøre det vanskelig for kriminelle å snike seg unna.

– Elektroniske lister er riktignok beheftet med visse informasjonssikkerhetsutfordringer, avhengig av hvordan informasjonen skal brukes. Men det er uansett et stort potensial i å automatisere innhentingen av informasjon som kontrolletatene trenger for å motvirke arbeidslivskriminalitet, fastslår innkjøpsrådgiver Jørgen Iversen ved Konserninnkjøp i Utviklings- og kompetanseetaten.

Iversen mener kommunen har et spesielt ansvar for å ligge foran i utviklingen.

– Som en av landets største byggherrer påhviler det oss et stort ansvar å være innovative og i forkant i arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Så må jeg understreke at elektroniske lister som sådan ikke er noe nytt, de fleste store byggeplasser i Norge benytter det allerede. Det viktige her er at vi vil innføre elektroniske lister på alt bygg og anleggsarbeid i kommunen, også de mindre oppdragene.