Fortsatt mye uavklart rundt Skjeggestad bru

Nokså nøyaktig en uke etter at et leirskred førte til at den ene pilaren på Skjeggestad bru ble forskyvd flere meter og brukassen knakk, kom beskjeden om at sørgående bru skal sprenges. Målet er å bygge opp denne brua så raskt som mulig parallelt med at man vil arbeide for at nordgående løp kan åpnes for trafikk.

Leirskredet gjorde store skader på den ene brua på sterkt trafikkerte E18 i Vestfold. Området har fremdeles ikke stabilisert seg og Statens vegvesen ønsker å sprenge brua i stedet for å gjennomføre en rivning. De frykter brua skal kollapse totalt og at det dermed kan utgjøre en risiko ved et eventuelt rivearbeid. Man skal nå benytte fjernstyrte maskiner for å forberede sprengningsarbeidene. Planen en å gjennomføre sprengingen i neste uke og deretter så raskt som mulig starte arbeidet med å bygge opp en ny bru, som sannsynligvis blir en nøyaktig kopi av den gamle brua – og man kan da også kan benytte de gamle tegningene.

Alle håper selvsagt at den nye brua skal komme i bruk så raskt som mulig og statsråd Ketil Solvik-Olsen har sagt at det ikke skal stå på pengene og at man heller ikke skal være bundet av tradisjonelle anbudsregler – men at man kan jobbe for en raskest mulig gjennomføring av prosjektet.

Selv om noe ble avklart mandag er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål. Man vet ikke hva som utløste skredet – dette har ikke vært en del av mandatet til arbeidsgruppen som har utarbeidet ekspertrapporten gjennom helgen. De har fokusert på å finne tekniske løsninger for det videre arbeidet. Man vet heller ikke når en ny bru kan stå klar eller hvor mye dette vil koste.

Det man forhåpentligvis vil kunne få et relativt raskt svar på er om nordgående bru, som ikke skal ha synlige skader, vil kunne bli tatt i bruk som avlastning for omkjøringsveiene som eksisterer i dag. Slik det er nå er belastningen stor blant annet gjennom Holmestrand sentrum – og man håper denne belastingen ikke vil vedvare for lenge. Det er selvsagt forståelig – ingen ønsker den store E18-trafikken gjennom en trangt sentrumsområde med alle ulemper dette medfører, ikke minst med tanke på trafikksikkerheten.

Det er et risikabelt arbeidet Statens vegvesen nå skal sette i gang. Grunnen i bruområdet er ustabil og man må unngå å utløse nye skred som kan gjøre skader både på folk som skal arbeide i området og som ytterligere kan skade bruene.

Man skal nå relativt raskt begynne å kalk- og sementstabilisere grunnen og det skal vurderes hvilke sikrings- og forsterkingstiltak man må gjennomføre før man kan sette trafikken på nordgående bru. Sannsynligvis må et og kanskje tre av fundamentene forsterkes før dette kan skje. Det vil derfor uansett gå noe tid før det kan sette på trafikk for å avlaste omkjøringsveiene. Som en mulighet arbeides det også med et alternativ der man tar i bruk den gamle Holmestrandtunnelen, som nå har vært benyttet i forbindelse med anleggsarbeid på utbygging av jernbanen i området.

Statens vegvesen har gjort det helt klart at de setter alle ressurser inn i dette arbeidet og det er viktig. Ingen, aller minst Vegvesenet selv, ønsker at situasjonen vi har nå skal pågå for lenge.