Organisasjonen viser til Sverige og hva som skjedde der da togmonopolet ble opphevet.
– Jernbanen i Sverige ble så upålitelig at de begynte å regne tog for å være i rute så lenge de var mindre enn 15 minutter forsinket, sier organisasjonens leder Kjell Erik Onsrud Dagsavisen.
Til sammenligning regnes norske lokal- og regiontog formelt å være i rute hvis de er fire minutter forsinket, og langdistansetog seks minutter.
– NSB er ikke så dårlig. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får ved en konkurranseutsetting, sier Onsrud.
En rapport fra det svenske Trafikverket pekte på at problemene i stor grad skyldtes manglende samarbeid mellom de forskjellige aktørene.
Togselskap fra både Frankrike, Tyskland og Hongkong har vist interesse for å starte togtrafikk i Norge.
Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet sier at regjeringen vil lære av det som er gjort i Sverige når togtrafikken konkurranseutsettes.
For Jernbane er en landsdekkende medlemsorganisasjon som jobber for at jernbanen skal vektlegges som transportsystem.