Brukollapsen en katastrofe for næringens omdømme
Mangelfull avstiving av det midtre reisverket forårsaket brukollapsen i Trondheim, slår entreprenøren Reinertsen fast. Denne saken har preget nyhetsbildet siden ulykken 8. mai. I dag har alle riksdekkende medier dette som hovedoppslag. Det kommer til å komme mange oppslag også fremover.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
For byggenæringen er selvsagt dette en veldig belastende sak. For det aktuelle selskapet er omdømmet ødelagt for lange tider fremover. Det at pressekonferansen i dag blir avsluttet før journalistene fikk stilt sine spørsmål er etter vårt syn helt hårreisende. Hvilke PR-rådgivere har gitt råd i denne saken? Omdømmet blir ikke bedre av slikt.
Hadde denne ulykken skjedd i oljesektoren, ville man allerede fra første stund hatt et helt annet kommunikasjonsopplegg enn det vi har sett i denne saken. Da ville byggherren styrt kommunikasjonsprosessen med hard hånd. Vi er forundret over at Statens vegvesen ikke har tatt styringen i denne saken. De har byggherreansvaret – og i dette burde det også ligge et profesjonelt kommunikasjonsopplegg når slike ulykker skjer.
Selvsagt er det viktig at entreprenøren gjør alt for å finne årsaken til en slik ulykke. Men det er også viktig at byggherren engasjerer seg i en slik prosess. Når driver politiet etterforskning, og det blir selvsagt spennende å se hva dette vil føre til. Arbeidstilsynet driver også sine undersøkelser.
Vi har havarikommisjoner på flere områder. Kanskje denne ulykken kan føre til at vi nå får en nasjonal havarikommisjon i bygg og anlegg. Det ville være en stor fordel – ikke minst for at vi kan lære av slike ulykker. Erfaringsoverføring er utrolig viktig.
Men det jeg er storligen forundret over er hvor dårlig man har taklet mediene i forbindelse med denne ulykken.
Denne saken har avdekket et svært mangelfullt kommunikasjonsopplegg. Noen må ta tak i dette.