Brukollapsen en katastrofe for næringens omdømme

Mangelfull avstiving av det midtre reisverket forårsaket brukollapsen i Trondheim, slår entreprenøren Reinertsen fast. Denne saken har preget nyhetsbildet siden ulykken 8. mai. I dag har alle riksdekkende medier dette som hovedoppslag. Det kommer til å komme mange oppslag også fremover.

For byggenæringen er selvsagt dette en veldig belastende sak. For det aktuelle selskapet er omdømmet ødelagt for lange tider fremover. Det at pressekonferansen i dag blir avsluttet før journalistene fikk stilt sine spørsmål er etter vårt syn helt hårreisende. Hvilke PR-rådgivere har gitt råd i denne saken? Omdømmet blir ikke bedre av slikt.

Hadde denne ulykken skjedd i oljesektoren, ville man allerede fra første stund hatt et helt annet kommunikasjonsopplegg enn det vi har sett i denne saken. Da ville byggherren styrt kommunikasjonsprosessen med hard hånd. Vi er forundret over at Statens vegvesen ikke har tatt styringen i denne saken. De har byggherreansvaret – og i dette burde det også ligge et profesjonelt kommunikasjonsopplegg når slike ulykker skjer.

Selvsagt er det viktig at entreprenøren gjør alt for å finne årsaken til en slik ulykke. Men det er også viktig at byggherren engasjerer seg i en slik prosess. Når driver politiet etterforskning, og det blir selvsagt spennende å se hva dette vil føre til. Arbeidstilsynet driver også sine undersøkelser.

Vi har havarikommisjoner på flere områder. Kanskje denne ulykken kan føre til at vi nå får en nasjonal havarikommisjon i bygg og anlegg. Det ville være en stor fordel – ikke minst for at vi kan lære av slike ulykker. Erfaringsoverføring er utrolig viktig.

Men det jeg er storligen forundret over er hvor dårlig man har taklet mediene i forbindelse med denne ulykken.

Denne saken har avdekket et svært mangelfullt kommunikasjonsopplegg. Noen må ta tak i dette.