Schumann: Ikke vår oppgave å holde norsk byggevareindustri i live

Selvaag Bolig-sjef Baard Schumann mener norsk byggevareindustri må tåle at de konkurrerer med aktører fra hele verden.

– Jeg synes det er tøys å si at norske byggevarer er så mye bedre enn alle andre. Jeg kjenner meg ikke igjen i et slikt bilde, sier Selvaag Boligs administrerende direktør Baard Schumann til Byggeindustrien.

Han har forståelse for at byggevareindustrien har behov for å være proteksjonistiske, men mener de må leve med stadig tøffere konkurranse fra utlandet.

– Verden har blitt så liten at de er nødt til å konkurrere på både pris og kvalitet om de skal overleve, mener Schumann.

"Biff eller hestekjøtt?"
Under Byggevaredagen på Hotel Bristol i forrige uke, gikk avtroppende styreleder i Byggevareindustriens forening og administrerende direktør i Glava, Jon Karlsen ut og advarte mot det han beskriver som ”hestekjøtt” i importerte byggevarer.

Til Byggeindustrien utdypet Karlsen:

– Vi har hatt en debatt over hele Europa etter avsløringer om bruk av udokumentert hestekjøtt i matvarer. Er det noen som tror at situasjonen er noe bedre for byggevarer? Det er utrolig mye hest i de byggevarene som kommer utenfra og inn på lager her til lands, sa Karlsen.

– Vi vet at byggevarer ikke er noe bedre enn andre varer som sirkulerer rundt i verden. Og enhver kan kjøpe hva som helst til hvilken som helst pris der ute, la han til.

Dør med dårlig rykte
Men hos Selvaag Bolig er de slett ikke bekymret for verken hestekjøtt eller at kvaliteten på de utenlandske byggevarene de benytter i sine boliger er dårligere enn de norske.

– Jeg kan ikke leve med dårlige produkter til mine kunder. Får vi et dårlig rykte, er det døden for oss, sier Schumann.

– Noen hevder at norske byggevarer er bedre egnet for et tøft barskt klima enn varer produsert i land med annet type klima enn vårt. Er du enig i en slik fremstilling?

– Jeg kan være enig i at noen norske produkter kan være godt egnet for norske forhold, men baltiske og polske produsenter har også mange av de samme klimaforholdene som oss. Og andre byggevarer, som for eksempel inne-dører, har ikke noe med klima å gjøre i det hele tatt.

– Så lenge kvaliteten er der, så er vi ikke opptatt av hvem som er leverandører. Det som opptar oss, er hvilken pris vi kan få på totalproduktet, sier Schumann.

– Hvordan sikrer Selvaag Bolig at dere får den kvaliteten som etterspørres?

– Vi er på besøk i fabrikkene hele tiden, og er med på hele prosessen for å sikre oss at alt er som det skal, sier Schumann.

Sier nei til russisk tømmer
– Hvor stor andel av en Selvaag-bolig er satt sammen av norske byggevarer kontra utenlandske?

– Det er veldig vanskelig å si, men på modulbyggene våre som produseres i Baltikum er trevirket kanskje fra Finland eller Sverige, vinduene kan være fra Tyskland og dørene er kanskje fra Finland. Betongarbeidene og grunnentreprisen er det som er norsk, sier Schumann.

– Men er det noe dere sier nei til?

– Vi vil ikke ha russisk tømmer, selv om prisene sikkert kunne vært lavere enn det vi får i dag. De har drevet med hurtigvokst, og kvaliteten er ikke god nok.

– Vi ønsker også å bruke de nordiske kjøkkenleverandørene, fordi kundene er opptatt av merkevaren på kjøkkenet. Vi kunne helt sikkert brukt en polsk leverandør, men da har ikke kunden mulighet til å gjøre endringer i etterkant. Vi har også satt krav til fliser og at de må finnes på lager i fem år etter at bygget er ferdig.

– Valgfrihet på alle nivåer kan vi med andre ord se langt etter?

– Det er utopi å tro på noe sånt. Skal du klare å holde byggekostnadene nede, så er du nødt til å standardisere, sier Schumann.

– Rollen din som norsk samfunnsaktør er altså å være boligbygger og ikke holde byggevareindustrien i live?

– Det er ikke en oppgave vi kan ta på oss. Samtidig som verden er blitt mye mindre, har Norge blitt et kunnskapsbasert samfunn. Skal vi overleve må vi spisse oss og være ekstremt gode på noe, sier Schumann.

– Produksjon utenfor de store tettstedene
Men bildet er ikke helsvart, mener Selvaag-sjefen.

– Vi har også byggevareprodusenter i Norge som er veldig gode og som klarer å levere til gode priser. Men skal du lykkes som industri-aktør her hjemme, så må du produsere utenfor de tettstedene der lønnskostnadene er høyest. Lønnsmessig er det ille nok i Norge fra før om du ikke skal produsere varene dine i Oslo, sier Schumann.