<p>Nordic-sjef Gudmund Stokke talte under Byggedagene. Foto: Arve Brekkhus<br></p><p></p>Istanbul New Airport blir verdens største. Illustrasjonene hadde Norges-premiere under Byggedagene onsdag. Illustrasjon: NordicIstanbul New Airport blir verdens største. Illustrasjonene hadde Norges-premiere under Byggedagene onsdag. Illustrasjon: NordicIstanbul New Airport blir verdens største. Illustrasjonene hadde Norges-premiere under Byggedagene onsdag. Illustrasjon: NordicGrov skisse av Istanbul New Airport i Tyrkia. Illustrasjon: Nordickapasiteten fordobles på Oslo lufthavn. Illustrasjon: NordicDette snølageret på nye Oslo lufthavn skal skape varme ved hjelp av kuldeenergi. Illustrasjon: NordicHanimaadhoo International Airport på Maldivende er en flyplass utenom det vanlige. Illustrasjon: NordicRajiv Gandhi Airport i India. Illustrasjon: NordicPlantegning fra Rajiv Gandhi Airport. Illustrasjon: NordicPolarsirkelen Lufthavn er vedtatt bygget. Her er Nordic med i konkurransen. Illustrasjon: Nordic

– Norske arkitekter i miljøteten (Se Nordics høytflyvende prosjekter)

Det norske arkitektselskapet Nordic er med på å tegne Norges største passivhus når kapasiteten på Oslo lufthavn fordobles, samt verdens største flyplass i Istanbul. Selv om stadig mer miljøvennlige bygg ennå er et stort lerret å bleke, ligger norske arkitekter, ifølge Nordic-sjef Gudmund Stokke, foran på miljø.

Gudmund Stokke tok for seg tegningen av grønne bygg i og utenfor Norge under sitt innlegg på Byggedagene. Ifølge Nordic-sjefen ligger norske arkitekter godt an i tetfeltet når det kommer til miljøtankegang.

– Vi har gode byggherrer i Norge, og BREEAM Nor, som gir oss felles begreper, konkurranse mellom prosjektene og nye mål å strekke oss etter, sa Stokke fra Byggedagene-talerstolen.

Tid for handling

Med nye miljøkrav og -holdninger i norsk og internasjonal arkitektur, har norske arkitekter god konkurransedyktighet i verdensmarkedet.

– Nordic er bare én av flere norske arkitektkontorer med høy internasjonal kompetanse, påpekte Stokke.

Den erfarne arkitekten fortalte under innlegget på Byggedagene at statlige og private byggherrer og entreprenører ofte ønsker å gjøre så lite som mulig når regningen for å bygge miljøriktig kommer på bordet, til tross for store ord.

– Selv om mye går bra, har vi i byggenæringen fortsatt mye å hente. Tiden er inne for kraftfull handling, påpekte Stokke.

Høytflyvende prosjekter

Nordic tilegnet seg i sin tid spisskompetanse da de var med på å tegne Oslo lufthavn, en kompetanse som videreutvikles nå som Norges hovedflyplass fordobler kapasiteten.

– Det er utfordrende å øke kapasiteten fra 17 til 35 millioner passasjerer samtidig som vi ivaretar tilbudet til de som bruker lufthavnen, sa Stokke. Utbyggingen skal ferdigstilles i løpet av 2017.

I midten av 2013 vant Nordic også oppdraget med å tegne terminalbygg til Istanbul New Airport i Tyrkia. Flyplassen får en kapasitet på mellom 150 og 180 millioner passasjerer, og blir dermed en av de aller største lufthavnene i verden.

Gigantprosjektet skal, etter planen, stå ferdig i løpet av 2018, og Stokke kunne dele de spektakulære illustrasjonene med Byggedagene-publikumet i en eksklusiv Norges-premiere.

Se noen av illustrasjonene i billedserien over.