Markedssjef for ladestasjoner i Garo, Jørn Karlsen, kritisk til elbil-eiere som velger å lade på vanlig stikkontakt.

Nå eksploderer salget av ladestasjoner

Salgsboom av ladestasjoner er godt nytt for el-sikkerheten til Ola Nordmann.

Publisert Sist oppdatert

Mens den norske delen av svenske selskapet Garo solgte 2.000 ladestasjoner i 2017, vil årets salg gruse alle rekorder.

Bare i første kvartal i år solgte de 1.500 ladestasjoner.

Årlig omsetter de nå for rundt 40-50 millioner i ladeutstyr til norske el-biler.

- Hovedgrunnen til veksten er naturligvis at mange flere kjører el-bil. Men vi ser også at borettslagene satser på ladestasjoner. Noen pådrivere ser at det har åpnet seg nye muligheter med tanke på ladere som kan last-balansere og dele på den effekten som finnes i et borettslag, sier markedssjef for ladestasjoner i Garo, Jørn Karlsen.

Garo er en av 300 utstillere som fra tirsdag til torsdag fyller opp tre messehaller på Norges Varemesse på Lillestrøm under fagmessen Eliaden.

Den største utfordringen i borettslagene, slik Karlsen ser det, er nemlig at de eksisterende elanleggene har for lite effekt tilgjengelig til alle beboerne.

- Hvis de skal øke effekten ut fra en trafo, så blir det fort dyrt. Derfor lønner det seg å finne systemer som fordeler effekten på best mulig måte til beboerne. Da er det last-balanseringslade anlegg som er tingen, sier Karlsen.

Bekymret for kreative løsninger

Samtidig som el-bilsalget vokser, er det fortsatt mange norske boliger som henger etter på ladefronten.

Både Garo og flere andre ladeleverandører roper varsku mot det de kaller «kreative ladeløsninger» blant norske el-bileiere.

- Den største uroen vi har knyttet til billading er når folk lader på vanlig stikkontakt hjemme i garasjen. En el-bil står gjerne med konstant last i mellom seks og ti timer og trekker strøm hele tida. Da er du nødt å ha en lader som er beregnet for det, sier Karlsen.

- Vi har sett mange eksempler på kreativ lading frem til nå på tynne kurser, og det kan få konsekvenser dersom du ikke har riktige sikringer og får en lekkasje av likestrøm inn på det eksisterende anlegget ditt. I verste fall kan det skade naboen sin el-bil, sier Karlsen.

Elko satser på ladestasjoner

Den samme uroen sitter key account manager i Elko, Baard-Espen Hansen med.

Key account manager Baard-Espen Hansen og Elko er på markedet med sin første ladestasjon for el-bil i høst. Den har teknologi som gjør at den snakker sammen med eksisterende smarthus-teknologi, og den kan styres og overvåkes fra app på telefon.

- Nødladeren veier noen kilo og den henger konstant i en stikkontakt som den ikke er beregnet for å tåle den tyngden. Stikkontakten skal tåle kanskje en til to kilo, mens nødladeren kan veie alt fra 1,5 kilo til fem kilo, sier han.

- I tillegg trekkes det ut høy kapasitet over langt tid, og mens en elbil er likestrøm har huset vekselstrøm. Kort oppsummert kan jordfeilbryteren din gå i metning, og ikke utløses ved en eventuell kortslutning. Det er kritisk, sier Hansen.

Elko er fra høsten av på markedet med ladestasjoner for første gang.

- Vi ser den samme eksplosive økningen som Garo melder om, og merker veldig stor etterspørsel både fra elektrikere og forbrukere. Vi har stor tro på dette markedet, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS