Programleder Frode Aga, Stein Inge Jærnes fra Backe Entreprenør, Øystein Sangvik fra Arendal Eiendom KF og programleder Christian Aarhus. Foto: Arve Brekkhus
Programleder Frode Aga, Stein Inge Jærnes fra Backe Entreprenør, Øystein Sangvik fra Arendal Eiendom KF og programleder Christian Aarhus. Foto: Arve Brekkhus

Merkevaren som forsvant – derfor valgte de bort Kruse Smith-navnet

Kruse Smith kunne beholdt navnet sitt tross eierskiftet, men valgte fornyelse og Backe-navnet.

I torsdagens episode av Byggeplassen live fra Bygg Arena Arendal var tema; Kruse Smith – merkevaren som forsvant. I desember i fjor ble det klart at BackeGruppen kjøpte opp av Kruse Smith. Det markerte også slutten for entreprenørens navn etter 88 år, og starten for Backe Sør.

Stein-Inge Jærnes, som jobber med kommunikasjon i Backe Entreprenør og var leder for kommunikasjon og merkevarebygging i Kruse Smith, fortalte at de kunne ha beholdt det tradisjonsrike navnet.

– Vi satt opp tre stolper som vi så på og vurderte. Det ene var nye eiere, og føringer fra dem. Så var det de ansatte, vår butikk er jo de ansatte, og hvordan de ville reagere. Og selvfølgelig markedet. Løper vi noen risiko i markedet med å bytte navn, sier han.

– Fra Backe sin side var det veldig tydelig kommunisert at Kruse Smith måtte gjerne fortsette å hete Kruse Smith. Det var egentlig en forventning om at det kom vi til å gjøre. Men så ble det jo også sånn at Kruse Smith var et stort selskap og med Backe når kommer inn blir disse splittet opp i mindre selskaper. Kruse Smith Bergen gikk inn i Backe Bergen, Oslo i Oslo og så videre, legger Jærnes til.

Men Kruse Smith-navnet sto sterkere i byen det kom fra.

– Det som var spesielt var kanskje i Kristiansand for der var det ikke noe Backe-selskap fra før. I de andre regionene var Backe engasjert fra før med eget selskap. Så det var en spesiell prosess i Kristiansand, også fordi Kruse Smith hadde 88 års historie med utspring der. Det er et merke som byen har kjent, som kundene har lang historie med og hvor vi har fagarbeidere som har tatt sitt fagbrev der, far har tatt sitt fagbrev der og bestefar har tatt sitt fagbrev der, så det var en øvelse.

Han forteller at de tidlig ble enige om at merkevaren Kruse Smith skulle håndteres med respekt og alvor.

– Merkevaren hjelper oss til å vinne jobber, det hjelper oss å få gode ansatte og hjelper oss i tøffe tider. Vi må klare å flytte assosiasjonene, kundene og omgivelsene har til Kruse Smith over i Backe.

Han forteller at de hadde nær kontakt med kundene og at de fikk god respons fra markedet, selv om Backe ikke var så kjent på Sørlandet. At Kruse Smith knyttet seg til Backe, og tok med seg sin egen kompetanse ble oppfattet som positivt.

Daglig leder Øystein Sangvik i Arendal Eiendom KF pekte også på at oppkjøpet ikke minsket konkurransen på Sørlandet, siden Backe ikke var til stede i landsdelen.

Hør mer om merkevarebyggingen, hvilke utfordringer de møtte på og hva som skjer i Arendal og på Sørlandet i den siste podkasten fra Arendalsuka i år.