Programleder Frode Aga, AFs konsernsjef Amund Tøftum, Mestas konsernsjef Marianne Røren og programleder Christian Aarhus under innspillingen av Byggeplassen på Arendalsuka. Foto: Arve Brekkhus.
Programleder Frode Aga, AFs konsernsjef Amund Tøftum, Mestas konsernsjef Marianne Røren og programleder Christian Aarhus under innspillingen av Byggeplassen på Arendalsuka. Foto: Arve Brekkhus.

Slik bruker AF og Mesta kunstig intelligens for å bli bedre

Hvordan vil byggenæringen bli påvirket av kunstig intelligens og hvordan bruker entreprenørene nye KI-verktøy i dag?

Det svarte AFs konsernsjef Amund Tøftum og Mestas konsernsjef Marianne Røren på under onsdagens innspilling av Byggeindustriens podkast «Byggeplassen» fra Arendalsuka.

I Mesta har de allerede tatt i bruk kunstig intelligens på flere områder.

– Vi bruker det blant annet til prediksjon, vi bruker det i forbindelse med hvordan vi regner anbud og hele anbudsmaskineriet vårt. Det utvikler vi jo stadig. Vi har også brukt det i forbindelse med salting, og så jobber vi med hvordan vi kan bruke det enda mer, sier Marianne Røren.

– Vi er veldig nysgjerrige. Vi er positive og ønsker å ta det i bruk. Vi tenker ikke på dette som skummelt og farlig, men at det er et hav av muligheter her, legger hun til.

Også i AF er kunstig intelligens tatt i bruk i alt fra produksjon til administrasjon.

– Vi bruker det i produksjonsplanlegging, vi bruker det i RPA-roboter som tar unna mye av de administrative prosessene våre, vi bruker det på kvalitetsscanning og vi identifiserer HMS-risikoer. Det er rett og slett blitt en del av hverdagen ute i prosjektene og drifta vår, sier Tøftum i podkasten.

AF var tidlig ute med kunstig intelligens. De begynte å samarbeide med den norske gründerbedriften Spacemaker allerede i 2017. To år senere gikk de inn på eiersiden i selskapet og var med videre frem til det ble solgt til amerikanske Autodesk for 2,2 milliarder kroner. 

Tøftum mener Spacemaker-satsingen har vært viktig for AF på flere områder.

– Vi satte egentlig en strategi allerede i 2016 på at innovasjon og digitalisering skulle være en av fire satsingsområder i AF. Blant annet var Spacemaker en av flere ting vi var heldige å få være med på. Det gjorde at vi fikk operativ erfaring med å jobbe med startup-selskaper og etter hvert fikk vi lov å gå inn på eiersiden. Det ga oss erfaring med å sitte på eierside i startup-selskaper med teknologiutvikling, sier han i podkasten.

AF har fortsatt innvoasjon som en av de fire strategisk viktigste satsingsområdene.

– Vi er med i forskningsprosjekter, blant annet er vi med på et EU-støttet forskningsprosjekt, vi har et titalls programmere i organisasjonen som er med å smører prosessene våre rundt om. Vi har også investert i syv selskaper som enten benytter AI eller er med å utvikle AI. Og så har vi et selskap vi utvikler selv, sier Tøftum og forteller om programmet Clara som de er i ferd med å bygge opp.

– Der utnytter vi den kompetansen vi har på risikostyring i driften kombinsert med fremdriftsplanlegging for å bedre kunne avdekke de farene som oppstår når vi produserer. Det er jo et program som tar vi tar i bruk selv, men vi ønsker ikke å konkurrere på sikkerhet så dette er andre aktører i bransjen som driver med prosjektvirksomhet hjertelig velkomne til å benytte, sier han.

I podkasten kan du også høre hva de to bedriftslederne tenker om fallgruver, etikk og regelverk ved bruk av kunstig intelligens og ikke minst hva de selv søkte på første gang de tok i bruk KI-verktøyet Chat GPT.