Spennende tid for varehandelen

Vi er nå inne i en meget spennende og utfordrende tid for norske butikker og kjeder innen ulike deler av handelen. Nye måter å handle på og nye trender er i ferd med å endre handelsnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Tirsdag ble det kjent at IKEA skrinlegger planene om utbygging av nye varehus i Norge og at tomtene i Vestby, Danebu, Ålesund og Tromsø selges. Dette har sikkert flere bakenforliggende årsaker, men det pekes på nye handlevaner, digitalisering og at mange føler de har det de trenger i sine hjem som medvirkende årsaker. Det har gjennom mange år være snakket om ulike IKEA-etableringer rundt om i landet – og mye er alt gjort klart for at mektige IKEA skulle etablere seg i nærområdet – og alt hva dette skulle dra med seg av folk og aktivitet til regionen. Nå er det flere steder som skuffet må se på at planene skrinlegges og de varslede investeringene, med påfølgende nye arbeidsplasser og økt verdiskapning, likevel ikke kommer til å skje.

Det pekes på at disse arealene dermed kan benyttes til andre formål – og det vil helt sikkert ordne seg flere steder – men det er definitivt en utfordrende tid for deler av varehandelen nå. Flere både større og mindre kjeder, handelshus og butikker varsler om problemer – og flere kjente virksomheter har måttet kaste inn håndkledet. Inntjeningen står ikke lenger i forhold til utgiftene - og måten man har arbeidet på gjennom alle år gir i dag ikke gode nok resultater – og man blir tvunget til å innstille mange virksomheter. Dette gjelder ikke bare for de store aktørene – også mange små virksomheter sliter og forsvinner.

Dette har selvsagt sammenheng med den nye måten å handle på, der internett og netthandelen får en stadig mer fremtredende rolle. Mange velger å handle via datamaskiner trygt plassert hjemme i sofaen, og med dette kostnadsbildet har ikke tradisjonelle butikker og kjeder mulighet til å konkurrere på pris. Innen varehandelen opplever mange butikker i dag kun å være et prøverom for konkurrerende nettbutikker. Skal mange av disse virksomhetene overleve må de satse nytt og annerledes. Man må satse på digital handel og en tilleggsopplevelse der man får noe ekstra gjennom å benytte de fysiske butikkene.

Det er helt tydelig at endringene i handelsvanene nå skjer raskt. En ny generasjon av handleglade nordmenn kjøper sine varer og tjenester på en helt annen måte enn foreldregenerasjonen - og vokser opp med å handle via pc eller mobil. Skal man nå denne gruppen må det satse nytt og annerledes.

Inne byggevarehandelen har ikke det digitale handelsmønsteret satt seg helt ennå - i hvert fall ikke innen proffsegmentet. Men endringene vi komme også her – og da er det viktig at de store handelshusene er klare for å møte fremtiden med å kunne tilby ekstratjenester og totalpakker som gjør nettopp deres produkter og konsepter ettertraktet å benytte seg av. Flere av aktørene innen denne delen av handelsnæringen er allerede godt i gang med denne omleggingen – og en stadig sterkere digital satsing. Det å tilby totalløsninger og mer bruk av prefabrikasjon, i tillegg til salg av enkeltprodukter er blant annet noen av trekkene vi nå ser komme frem.

Denne omleggingen av handelen i Norge vil også kunne påvirke utbyggingen av butikker og handelshus. I tiden fremover kan utbyggingen av butikker og kjøpesentre slik vi kjenner det i dag endre helt karakter. Kanskje det blir mer lagerbygg og pickup-stasjoner som skal overtar?

Selv om endringene går raskt, og at flere nå ser ut til å gå under for utviklingen som er i gang, vil det gå noe tid før vi ser at hele bransjen har endret seg – men det vil kanskje gå raskere enn enkelte liker. Det er derfor viktig at også byggenæringen kan være en aktiv bidragsyter i å jobbe frem nye konsepter og løsninger for handelen. Næringslivet i Norge trenger en aktiv byggenæring som skal levere gode løsninger og konsepter for en mer effektiv drift – og for mer fremtidsrettede løsninger. For måten vi kommer til å handle på i årene fremover vil skje på en helt annen måte enn tidligere. Og om vi ikke er flinke til å bygge opp under dette lokalt – vil de internasjonale gigantene få et stort fotfeste og ta over mye av omsetningen også her hjemme.

Powered by Labrador CMS