Avinor har fått frist til 3. juli med å oversende en framdriftsplan for byggingen av ny storflyplass i Mo i Rana.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har bedt Avinor om å snarest mulig oppdatere forprosjektet for flyplassen som ble gjort i 2015, samt vurdere om det er hensiktsmessig med et samarbeid mellom det offentlige og private, en såkalt OPS-løsning.
‒ Vi setter pris på at samferdselsministeren er utålmodig etter å komme i gang, og at Avinor nå får i oppdrag å prioritere prosjektet høyt. Det er lagt opp til stramme tidsfrister, sier daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Henrik Johansen og ordfører i Rana Geir Waage i en kommentar til at Avinor i dag har fått oppdragsbrevet fra regjeringen.
Vil ha Peab og Hæhre med videre
Allerede i januar innstilte styret i Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS entreprenørene Peab Anlegg med Hæhre Entreprenør til totalentreprisen på 1,7 milliarder kroner for bygging av ny lufthavn i Mo i Rana.
Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavn mener det mest hensiktsmessige for Avinor vil være at de tar over hele prosjektet slik det ligger nå.
‒ Det enkleste, raskeste og billigste er at kontrakten med Peab og Hæhre overføres fra Polarsirkelen Lufthavnsutvikling og over til Avinor. Det vil være teknisk og juridisk mulig å få til det. Denne kontrakten er ikke låst og den er gryteklar som et godt og effektivt koronatiltak. Flyplassen skal prosjekteres i samspill mellom leverandør og byggherre, og den rollen kan Avinor ta, sier Johansen.
Han mener det er en gullbillett for Avinor.
‒ De vil få en gratis flyplass. Regningen tar jo Rana kommune og staten, sier Johansen.
Rana kommune: Forusetning at kontrakten videreføres
I Rana kommune er det også en forusetning for pengebevilgning at kontrakten som er inngått med entreprenørene Peab og Hæhre blir videreført.
‒ Vi forventer at Stortinget bevilger penger til oppstart som står i forhold til at Rana kommune har bevilget 450 millioner kroner. Det lokale tilskuddet forutsetter at kontrakten med Peab Anlegg og Hæhre Entreprenør benyttes, sier ordfører i Rana kommune Geir Waage i en kommentar.
Det mener han vil være uproblemtisk.
‒ Vi fikk grønt lys fra regjeringen til å gjennomføre konkurransen. Lov om offentlige anskaffelser ble fulgt til punkt og prikke i konkurransen om en totalentreprise. Den ble en stor suksess. En ferdig forhandlet kontrakt foreligger med avtalt pris innenfor kostnadsrammen vedtatt i NTP. Kontrakten ligger nå på bordet klar for signering. Konkurransen og kontrakten bygger på en oppdatering av Avinors forprosjekt.
I Avinor sier de følgende om bestillingen fra samferdselsministeren.
‒ Vi er i gang med å organisere dette arbeidet internt, og vil gjøre de nødvendige vurderingene og oppdateringene, og levere en fremdriftsplan innen fristen som er satt, sier divisjonsdirektør Thorgeir Landevaag i Avinor.
Viktig for å unngå permitteringer
Opprinnelig var byggestart planlagt 1. august i år, og både Peab og Hæhre står klare til å komme i gang.
I et lengre podkastintervju med Byggeindustrien nylig sa Albert Hæhre at kontrakten i Mo i Rana var viktig for å unngå permitteringer.
‒ Dette er et prosjekt som kan startes umiddelbart om man finner en ordning. I utgangspunktet skulle prosjekteringen startet rundt påsketider, men det satte koronakrisen en stopper for. Hvis ikke dette flyplassprosjektet kommer i gang, så er vi i store permitteringer etter ferien, sa Albert Hæhre i podkasten.