Tine Granlund og John-Harald Levernæs. Foto: Simonsen Vogt Wiig.
Innlegg: Majorstuadommen - dyrere byutvikling for Oslo kommune?
Oslo tingrett avsa 10. oktober 2025 dom i saken mellom Fridtjof Eiendom AS og Oslo kommune vedrørende krav om tilbakebetaling av et kontantbidrag på 19,5 millioner kroner. Beløpet var innbetalt av utbygger som følge av et rekkefølgekrav om opparbeidelse av ny Majorstua T-banestasjon, nedfelt i reguleringsplanen og videreført i utbyggingsavtalen mellom partene.
Innlegg av:
Tine Granlund (assosiert partner - advokat) og John-Harald (advokatfullmektig) i Advokatfirmaet
Simonsen Vogt Wiig.
Tingretten
kom til at både rekkefølgekravet i reguleringsplanen og det tilhørende punktet
i utbyggingsavtalen var ugyldige, og at Oslo kommune pliktet å tilbakebetale
hele beløpet til utbygger. Dommen gir en prinsipielt viktig avklaring av
rammene for kommuners adgang til å pålegge utbyggere infrastrukturkostnader i
tilknytning til nye prosjekter. Ankefristen løper fremdeles, og dommen er dermed
ikke rettskraftig.
Rettens vurderinger
Retten slo fast at det
stilles strenge krav til både nødvendighet og proporsjonalitet når kommunen
skal kreve bidrag til infrastrukturtiltak. Det ble understreket at slike krav
må bygge på konkrete, etterprøvbare vurderinger som klart dokumenterer at tiltaket
faktisk er en direkte og nødvendig følge av den aktuelle utbyggingen. Generelle
betraktninger om byutvikling og press på infrastrukturen i Oslo, eller hensyn
til kommunens generelle investeringsbehov, er ikke tilstrekkelig. Det må
foreligge en «nær og relevant» sammenheng mellom det prosjektet utbyggeren står
for, og de tiltakene det kreves finansiering til.
I saken mot Oslo kommune
fant retten at det ikke var foretatt tilstrekkelig analyse av hvordan
utbyggerens prosjekt påvirket Majorstua T-banestasjon. Kommunens begrunnelse
var i hovedsak basert på sumvirkninger og overordnede vurderinger, snarere enn
konkrete analyser av prosjektets bidrag til kapasitetsbehovet på stasjonen.
Retten la vekt på at det maksimale anslaget for økning i antall brukere var 3–5
promille av dagens trafikkvolum – altså en helt marginal økning. Denne svake
sammenhengen til det aktuelle tiltaket gjorde at retten ikke fant grunnlag for
å pålegge utbyggeren et økonomisk ansvar.
Retten pekte videre på at
motivasjonen bak rekkefølgekravet i hovedsak syntes å være av fiskal karakter;
altså at bidragene skulle brukes til å delfinansiere infrastrukturtiltak som
uansett ville blitt gjennomført. Dette er ikke i tråd med de kravene som
gjelder for slike bidrag. Retten konkluderte derfor med at reguleringsplanens
rekkefølgekrav og den tilhørende utbyggingsavtalen bygget på en uriktig
forståelse av de kravene som gjelder til nødvendighet og proporsjonalitet.
Resultatet ble at både det aktuelle rekkefølgetiltaket i reguleringsplanen og
utbyggingsavtalen ble kjent ugyldige, og Oslo kommune ble dømt til å
tilbakebetale hele det innbetalte kontantbidraget samt sakskostnader.
Oppsummering
Dommen
fra Oslo tingrett innebærer at rekkefølgekrav og tilhørende bidrag fra utbygger
til offentlig infrastruktur kun kan kreves dersom kommunen grundig
dokumenterer, gjennom konkrete og etterprøvbare vurderinger, at vilkårene om
nødvendighet og proporsjonalitet er oppfylt for det aktuelle tiltaket.
Generelle eller fiskale hensyn er ikke tilstrekkelige.
Dommen
kan få betydning for utbyggere, eiendomsaktører og kommuner i spørsmål om
finansiering av større infrastrukturtiltak. For utbyggere og eiendomsaktører
innebærer avgjørelsen økt tydelighet og forutsigbarhet ved at det stilles krav
om grundig dokumentasjon og konkret sammenheng mellom det aktuelle prosjektet
og eventuelle bidrag til offentlig infrastruktur. Dette kan redusere risikoen
for uforutsette kostnader i fremtidige prosjekter. For kommunene innebærer
dommen skjerpede krav til å begrunne og dokumentere et eventuelt behov for
slike bidrag.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatternes regning.