Innlegg: Kritisk blikk på klimaløsninger i anleggsbransjen - har vi råd til dagens tiltak?
I en tid hvor klimakrisen er en sentral del av samfunnsdebatten, er det viktig å se på de økonomiske og miljømessige konsekvensene av ulike tiltak som iverksettes for å kutte utslipp
I anleggsbransjen, og kanskje spesielt kommunale
byggeprosjekter, så har elektriske anleggsmaskiner fått stor oppmerksomhet.
EL-maskiner har en stor symbolsk effekt, og politikere og bystyre kan skilte
med utslippsfrie byggeplasser, mindre støy og renere luft. Det kanskje ikke
like mange stiller spørsmål ved er kostanden, og ikke minst kostnader mot
effekt, eller utslippsreduksjon. Samtidig som EL-maskiner står i rampelyset, så
havner andre tiltak i skyggen. Vi ser lite fokus på andre tiltak som f.eks.
gjenbruk av masser og bruk av norsk naturstein, selv om dette potensielt kan
være mer kostnadseffektive og miljøvennlige løsninger. Hvorfor bruker vi så mye
ressurser på løsninger som kanskje ikke er de mest effektive?
Dette er noe jeg har sett nærmere på som min avsluttende
gradsoppgave fra 2023 som bachelor landskapsingeniør på NMBU. I oppgaven valgte
jeg ut et caseprosjekt og så på 3 ulike klima-/utslippsbesparende tiltak, og så
på både kostnadene og utslippsreduksjonene tiltakene medfører. Elektriske
anleggsmaskiner var nysgjerrig på å se regnestykket på, og har sammenlignet
dette opp mot lavutslippsmaterialer i form av norsk naturstein og gjenbruk av
gravemasser. Resultatet er oppsiktsvekkende og viser enorme forskjeller i
effektivitet med tanke på kostander og utslippsreduksjoner. Prosjektet jeg
valgte var Olav Vs gate i Oslo, som er et prosjekt som ble påbegynt i 2019 og
fullført i 2020. Byggherre var Bymiljøetaten v/ Oslo kommune. Det var på den
tiden et av landets første prosjekter med bruk av elektriske anleggsmaskiner i
større skala og vekket stor oppmerksomhet både i nasjonale og utenlandske
medier.
Annonse
Elektriske maskiner: Kostbar teknologi med begrenset
effekt
En av de mest fremhevede klimaløsningene i anleggssektoren
er bruken av elektriske maskiner. Prosjektet i Olav Vs gate i Oslo ble Norges
første pilotprosjekt for utslippsfrie anleggsplasser, der elektriske maskiner
spilte en sentral rolle. Likevel viser tallene at dette tiltaket hadde en svært
høy kostnad per spart kilo CO2. Beregningene fra oppgaven viser at bruken av
elektriske maskiner i stedet for dieselmaskiner ga en reduksjon på 63 427 kg
CO2, men til en ekstrakostnad på hele 9 011 000 kroner eksklusiv
merverdiavgift. Dette gir en tiltakskostnad på 142,1 kroner per kilo spart CO2. Det er en skremmende høy pris for en relativt beskjeden effekt. Tallet sier kanskje ikke så mye for seg selv,
men blir mer interessant om man ser det opp mot andre tiltak.
Selv om elektriske maskiner utvilsomt er et viktig tiltak på lang sikt, bør man spørre seg om slike høye kostnader
rettferdiggjør utstrakt bruk i dagens prosjekter,
spesielt når det finnes billigere og kanskje mer
effektive alternativer.
Norsk naturstein vs. kinesisk naturstein
Anleggsbransjen har en tendens til å importere store mengder
materialer fra utlandet, spesielt fra Kina, når det gjelder naturstein. Dette
til tross for at Norge har rikelige ressurser av høy kvalitet, og at kortreiste
materialer kan bidra til betydelige utslippskutt. For eksempel viser
beregninger at kinesisk granitt har et klimaavtrykk på hele 422,4 kg CO2 per
tonn, mens norsk granitt kun står for 100,2 kg CO2 per tonn (Klimabesparende tiltak …). Likevel ser vi at kinesisk granitt ofte blir foretrukket på grunn av lavere kostnader, selv om den medfører mer enn fire
ganger så høye utslipp.
Selv om norsk granitt er dyrere enn den kinesiske må man
stille seg spørsmål ved om det er bærekraftig å prioritere kortsiktige
økonomiske besparelser over de langsiktige miljøgevinster som kortreist, norsk
naturstein kan gi. For å
se det opp mot EL-maskiner som ga en tiltakskostnad på 142,1 kroner per kilo
spart CO2, så
ligger tiltakskostnaden for bruk av norsk naturstein på kun 25 kroner.
Gjenbruk av masser: Lavere kostnader og miljøgevinst
Et annet tiltak som viser seg å være svært effektivt, er
gjenbruk av masser på byggeplassen. I Olav Vs gate-prosjektet ble det beregnet
en kostnadsbesparelse på 280,3 kroner per tonn gjenbrukt masse, og en
utslippsbesparelse på 15,8 kg CO2 per tonn.
Dette gir i motsetning til de 2 andre tiltakene som ga merkostnad, en negativ
tiltakskostnad, noe som betyr at gjenbruk av masser faktisk sparer både penger og miljøet. Besparelsen
ved gjenbruk av masser kommer av at man unngår flere prosesser som medfører
både kostnader og utslipp. Dette innebærer opplasting, bortkjøring og
deponering av utgravde masser, samt produksjon og innkjøring av nye masser.
Gjenbruk av masser er altså et opplagt tiltak som kan gi
store miljøgevinster uten å påføre ekstra kostnader. Hvorfor ser vi ikke større
satsing på dette i stedet for den utstrakte bruken av kostbare elektriske
maskiner og importerte materialer? En av grunnene kan kanskje være at det blir
stilt for høye krav til masser i mange prosjekter. Man kan stille seg
spørsmålet om det virkelig er behov for å stille de samme kravene til masser
som benyttes til en utrafikkert gangvei i en park midt i Oslo som ved
fundamentering av et sykehus eller en motorvei.
Veien videre: Prioritering av effektive tiltak
Anleggsbransjen står foran store utfordringer når det
gjelder å redusere sine utslipp, men det er på tide at vi stiller strengere
krav til hvor effektive de tiltakene vi innfører faktisk er. Gjenbruk av masser
og økt bruk av norsk naturstein, og andre lavutslippsmaterialer kan gi større
utslippskutt til en langt lavere pris. Det er på tide at vi i større grad
prioriterer de tiltakene som gir mest miljø for pengene.
Kjære politikere, dere har en viktig rolle å spille i denne
omstillingen. Det er dere som setter premissene for offentlige anskaffelser og
prioritering av felleskapets ressurser. For å nå våre klimamål, trenger vi en
mer kritisk tilnærming til pengebruken i anleggsbransjen, hvor vi fokuserer på
tiltak som er både kostnadseffektive og gir betydelige utslippskutt. Uten en
slik revurdering, risikerer vi å sløse store summer på løsninger som gir
marginale gevinster.
Tiden er inne for å sette handling foran symbolikk. Velger
dere å fortsette dagens kurs, vil vi ende opp med en stor regning uten å ha
oppnådd reelle utslippsreduksjoner.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.