Bjarne Rugelsjøen (t.v.) og Terje Stachnik Hansen.
Innlegg: De smarteste posisjonerer seg nå!
De mest offensive virksomhetene i bygg-, eiendoms- og anleggsbransjen har allerede begynt å posisjonere seg for veksten mange spår vil komme. Tiden for å vente og se er definitivt over.
Innlegg av:
Bjarne Rugelsjøen (administrerende direktør i BlueJam)
og Terje Stachnik Hansen (partner Trolltind kommunikasjon).
Tidligere i år la Statistisk sentralbyrå frem
forventninger om 2 prosent årlig vekst i BNP for Fastlands-Norge fra 2026 og Prognosesenteret anslår i sin siste prognose 6 prosent vekst i bransjen i 2026. I juni
reduserte Norges Bank styringsrenten, og kanskje er det mer i vente til høsten.
Spørsmålet er derfor – er du klar til å ta del i denne veksten?
Strategiske tilpasninger i tøffe tider
For mange er
hverdagen preget av nedbemanninger, konkurser, konsolidering og press på
marginer. Nettopp derfor er det viktig å posisjonere seg nå, før markedet
virkelig tar fart. De mest fremoverlente bruker strategi ikke bare som et
dokument, men til å gjøre levende en prosess som preger hverdagen. De har
funnet balansen mellom kostnadskontroll og smarte investeringer – evnen til å
bremse der det trengs, samtidig som de tør å gi gass når mulighetene byr seg.
Tre sentrale faser i strategiarbeidet
Effektivt
strategiarbeid kan forenkles til tre hovedfaser: Ta valg og sett retning,
operasjonaliser og gjennomfør.
Først må virksomhetene definere sine strategiske mål
og ønsket posisjon i markedet. Dette krever innsikt i både interne
kapabiliteter og eksterne markedsmuligheter, og kunnskap om konkurransefortrinn
som skal dyrkes. Skal vi posisjonere oss mot store offentlige anleggsprosjekter,
inngå allianser, eller skal vi bli spesialist på samspill og energieffektive
bygg? Og alle må stille seg spørsmålet, hvorfor skal morgendagens talent og
kompetanse velge oss? Teknologi vil være konkurransefaktor, men kampen om de
riktige hodene blir enda viktigere. Med en tydelig retning på plass, kan
virksomhetene meisle ut en strategi som gir klare prioriteringer, men dette er
bare begynnelsen.
Neste steg handler om å operasjonalisere strategien –
å omsette overordnede mål til konkrete handlinger som engasjerer hele
organisasjonen. Har engasjerende kommunikasjon av strategi internt noen gang
vært viktigere enn nå? Mange ansatte føler på usikkerhet - vil vi vinne prosjekter,
vil vi rammes av nedbemanninger eller permitteringer? Har vi dyktige ledere som
motiverer og engasjerer? Når strategiprosessen gjøres riktig har den enorm
kraft til å vise vei og skape motivasjon og optimisme. Men systematikk og
kommunikasjon ligger ikke naturlig for alle ledere. Metoder som OKR (Objectives
and Key Results) eller andre smidige verktøy kan gi struktur og eierskap til
dette arbeidet. Samtidig som digitale strategiverktøy gir sanntidsinnsikt i
fremdriften.
Til slutt må strategien virkeliggjøres gjennom
konsekvent gjennomføring. Dette handler ikke bare om å formidle planer, men om
å skape en kultur der strategien levendegjøres og preger den daglige driften.
Regelmessig dialog, fysiske og digitale møter, samt deling av suksesshistorier
bygger stolthet og motivasjon. Eller er det sånn at snekkeren, ingeniøren,
gravemaskinføreren eller arkitekten ikke blir motivert av å se seg selv i det
store bildet?
Fra strategi til handling
For å lykkes
må strategien forankres i daglig drift. Det betyr å prioritere det viktigste,
sikre bred involvering og skape eierskap på alle nivåer. Støttefunksjonene
spiller en nøkkelrolle på mange måter – ved å overvåke markedet, allokere
ressurser, følge opp risikoer og forberede virksomheten på ulike scenarier. Med
andre ord, sørge for at virksomheten hele tiden ligge ett steg foran.
Skap engasjement og motivasjon. Involverende ledelse
handler om mer enn å informere om strategien. Når planer og suksesser forankres
internt og eksternt bygger det forståelse, engasjement og eierskap, som øker
sjansen for at strategien faktisk blir gjennomført. Når ansatte forstår sin
rolle, skaper det langsiktig konkurransekraft.
Strategisk eksternkommunikasjon er sammen med
engasjerende internkommunikasjon avgjørende for å lykkes. En strategi andre
forstår vil gjøre virksomheten mer attraktiv for kunder og samarbeidspartnere,
styrke merkevaren og gi økt gjennomslagskraft i markedet.
Posisjoner deg nå – før oppturen
Vår erfaring er
at de som lykkes har forberedt seg godt før oppturen allerede er i gang. Dette
handler om å være godt posisjonert til å ta markedsandeler, tiltrekke talenter
og skape langsiktig verdi for eierne. Ikke vent på at veksten banker på døra –
meisle ut, implementer og kommuniser strategien din nå. Det er de som handler
nå som vil lede an i årene som kommer.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.