Bjarne Rugelsjøen (t.v.) og Terje Stachnik Hansen.
Bjarne Rugelsjøen (t.v.) og Terje Stachnik Hansen.

Innlegg: De smarteste posisjonerer seg nå!

De mest offensive virksomhetene i bygg-, eiendoms- og anleggsbransjen har allerede begynt å posisjonere seg for veksten mange spår vil komme. Tiden for å vente og se er definitivt over.

Innlegg av:

Bjarne Rugelsjøen (administrerende direktør i BlueJam) og Terje Stachnik Hansen (partner Trolltind kommunikasjon).

Tidligere i år la Statistisk sentralbyrå frem forventninger om 2 prosent årlig vekst i BNP for Fastlands-Norge fra 2026 og Prognosesenteret anslår i sin siste prognose 6 prosent vekst i bransjen i 2026. I juni reduserte Norges Bank styringsrenten, og kanskje er det mer i vente til høsten. Spørsmålet er derfor – er du klar til å ta del i denne veksten?

Strategiske tilpasninger i tøffe tider

For mange er hverdagen preget av nedbemanninger, konkurser, konsolidering og press på marginer. Nettopp derfor er det viktig å posisjonere seg nå, før markedet virkelig tar fart. De mest fremoverlente bruker strategi ikke bare som et dokument, men til å gjøre levende en prosess som preger hverdagen. De har funnet balansen mellom kostnadskontroll og smarte investeringer – evnen til å bremse der det trengs, samtidig som de tør å gi gass når mulighetene byr seg.

Tre sentrale faser i strategiarbeidet 

Effektivt strategiarbeid kan forenkles til tre hovedfaser: Ta valg og sett retning, operasjonaliser og gjennomfør.

Først må virksomhetene definere sine strategiske mål og ønsket posisjon i markedet. Dette krever innsikt i både interne kapabiliteter og eksterne markedsmuligheter, og kunnskap om konkurransefortrinn som skal dyrkes. Skal vi posisjonere oss mot store offentlige anleggsprosjekter, inngå allianser, eller skal vi bli spesialist på samspill og energieffektive bygg? Og alle må stille seg spørsmålet, hvorfor skal morgendagens talent og kompetanse velge oss? Teknologi vil være konkurransefaktor, men kampen om de riktige hodene blir enda viktigere. Med en tydelig retning på plass, kan virksomhetene meisle ut en strategi som gir klare prioriteringer, men dette er bare begynnelsen.

Neste steg handler om å operasjonalisere strategien – å omsette overordnede mål til konkrete handlinger som engasjerer hele organisasjonen. Har engasjerende kommunikasjon av strategi internt noen gang vært viktigere enn nå? Mange ansatte føler på usikkerhet - vil vi vinne prosjekter, vil vi rammes av nedbemanninger eller permitteringer? Har vi dyktige ledere som motiverer og engasjerer? Når strategiprosessen gjøres riktig har den enorm kraft til å vise vei og skape motivasjon og optimisme. Men systematikk og kommunikasjon ligger ikke naturlig for alle ledere. Metoder som OKR (Objectives and Key Results) eller andre smidige verktøy kan gi struktur og eierskap til dette arbeidet. Samtidig som digitale strategiverktøy gir sanntidsinnsikt i fremdriften.

Til slutt må strategien virkeliggjøres gjennom konsekvent gjennomføring. Dette handler ikke bare om å formidle planer, men om å skape en kultur der strategien levendegjøres og preger den daglige driften. Regelmessig dialog, fysiske og digitale møter, samt deling av suksesshistorier bygger stolthet og motivasjon. Eller er det sånn at snekkeren, ingeniøren, gravemaskinføreren eller arkitekten ikke blir motivert av å se seg selv i det store bildet?

Fra strategi til handling 

For å lykkes må strategien forankres i daglig drift. Det betyr å prioritere det viktigste, sikre bred involvering og skape eierskap på alle nivåer. Støttefunksjonene spiller en nøkkelrolle på mange måter – ved å overvåke markedet, allokere ressurser, følge opp risikoer og forberede virksomheten på ulike scenarier. Med andre ord, sørge for at virksomheten hele tiden ligge ett steg foran.

Skap engasjement og motivasjon. Involverende ledelse handler om mer enn å informere om strategien. Når planer og suksesser forankres internt og eksternt bygger det forståelse, engasjement og eierskap, som øker sjansen for at strategien faktisk blir gjennomført. Når ansatte forstår sin rolle, skaper det langsiktig konkurransekraft.

Strategisk eksternkommunikasjon er sammen med engasjerende internkommunikasjon avgjørende for å lykkes. En strategi andre forstår vil gjøre virksomheten mer attraktiv for kunder og samarbeidspartnere, styrke merkevaren og gi økt gjennomslagskraft i markedet.

Posisjoner deg nå – før oppturen 

Vår erfaring er at de som lykkes har forberedt seg godt før oppturen allerede er i gang. Dette handler om å være godt posisjonert til å ta markedsandeler, tiltrekke talenter og skape langsiktig verdi for eierne. Ikke vent på at veksten banker på døra – meisle ut, implementer og kommuniser strategien din nå. Det er de som handler nå som vil lede an i årene som kommer.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS