Tung betongjobb i Sandvika

Veidekke er nå i ferd med å gjennomføre en stor betongjobb med byggingen av nytt dobbelspor på strekningen Sandvika-Jong i Akershus. Totalt skal det støpes hele 50 000 kubikkmeter betong.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Jernbaneverket har satt i gang byggingen av det nye dobbeltsporet på strekningen Skøyen-Asker. Dette er et enormt utbyggingsprosjekt med mange utfordringer, som går over flere etapper. Den første etappen er parsellen mellom Sandvika og Jong. En del av denne strekningen er det Veikdekke som har fått oppdraget med å utføre. De skal lage et nytt dobbeltspor på en parsell over 1250 meter. Store deler av strekningen går gjennom tett bebygget område, og utfordringene er mange. Det skal bygges to nye broer på hver side av eksisterende bro over den strekt trafikkerte E16, samt at det skal støpes en cirka 800 meter lang kulvert. Dessuten er det støpt en 300 meter lang støttemur. Det er altså snakk om store betongjobber for entreprenørgiganten. - På det meste var vi rundt 220 mann i arbeid på anlegget. Nå er den tyngste perioden over, så nå er vi rundt 120 mann, forteller prosjektleder Arne Jensen. Kontraktsummen er i overkant av 400 millioner kroner, noe som utgjør rundt 320 000 kroner per løpemeter. I 2002 skal det omsettes for rundt en million kroner hver produksjonsdag. - Totalt skal det støpes 50 000 kubikkmeter betong, og det skal benyttes 6000 tonn armering, sier Egil Olsen, driftsleder på anlegget. På det meste var over 50 lastebiler i sving på anlegget og det er gravd ut hele 350 000 kvadratmeter masse. Mange utfordringer En så stor jobb i et så tett befolket område byr på mange utfordringer. Under hele anleggsperioden skal togtrafikken på strekningen gå som normalt. Det vil si et nytt tog hvert tredje minutt. Helt stengt har linjen kun vært noen helger. Dessuten bor det en del mennesker tett inntil toglinjen. Det er likevel ikke mange som er blitt direkte berørt. - En annen stor utfordring har vært å bygge nye broer i forbindlese med eksisterende bro over E16. Trafikken her er meget stor, men gjennom et godt samarbeid med Statens vegvesen har det så langt gått meget bra. Men det har vært behov for flere gode løsninger underveis, sier Olsen. Transportbehovet til selve prosjektet har også vært stort, og det har ikke vært uproblematisk på det sterkt trafikkerte veinettet rundt Sandvika. Spesielt i rushtrafikken har dette vært en utfordring, men svært mange lastebiler i sving på anlegget. Å få inn betongen til riktig tid i rushtrafikken en fredag har vært en utfordring. På det verste stod det køer på over en kilometer og ventet. Betongkulvert En stor del av strekningen Veidekke har ansvaret, for skal gå i kulverter. Det bygges både enkelt- og dobbeltløpet kulvert. Den enkeltløpende kulverten er 480 meter lang, og det skal støpes en dobbeltkulvert på 490 meter. Denne ender opp i den nye tunnelen som nå er under bygging mellom Jong og Åstad. - For begge kulvertene har vi selv utviklet forskalingsvogner. På den enkeltløpende kulverten støper vi 14 meter per flytt. Vi tar ett flytt i uken. På den dobbeltløpende kulverten er det 18 meter per flytt, også her med ett flytt i uken. Vi har brukt selvkomprimerende betong på veggene og vanlig betong i tak og grunn. Dette er noe som har fungert meget bra. Men det er klart det er snakk om omfattende betongarbeid. Det går med både mye armering og betong. Men det har gått greit, forteller Olsen. Det er Unicon som har stått for all leveranse av betong til anlegget. En tid gikk det med 730 kubikkmeter betong uken, samt 100 tonn armering. På anlegget har man prøvd seg ut med å bruke rullearmering. Dette har spart arbeiderne for både tid og krefter, og anleggsledelsen er fornøyd med hvordan dette har fungert. I forbindelse med arbeidet med kulvertene, er det også blitt gjennomført omfattende spuntarbeid. Støttemur Vestover fra Sandvika sentrum bygges det et nytt spor på hver side av eksisterende bane. Mellom Sandviksleva og E16 bygges det nye støttemurer på hver side av traseen, over en strekning på 300 meter. De nye sporene er laget for hurtiggående tog. Støttemuren varierer fra 2,5 til 14 meters høyde. Den varierer fra 0,45 meter til 1,95 meter i tykkelse. Her har man arbeidet mye for å komme frem til en optimal løsning. Som en del av dette ble det også laget en undergang som gir forbindelse mellom Sandvika vest og Elias Smiths vei. Dette var noe av det første man gjorde på anlegget. Ny bro Veidekke skal også bygge to nye broer på 100 meter på hver siden av eksisterende bro over E16. Når disse er ferdige skal halve eksisterende bro rives og bygges opp igjen. Dette byr selvsagt på mange utfordringer. Byggherren har planlagt arbeidet slik at man hadde en meget hektisk periode i begynnelsen av prosjektet på denne parsellen. Nå er den verste perioden over, og man går over til roligere tider på anlegget.

Powered by Labrador CMS