Økning i salg av gjenbruksasfalt

Oslo Vei Huken pukk og asfaltverk på Grorud har hittil i år (januar-april 2003) solgt cirka 3000 tonn knust asfalt (Gjenbruksasfalt). På samme tid i fjor hadde Huken solgt kun 900 tonn.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Oslo Vei Huken pukk og asfaltverk på Grorud har hittil i år (januar-april 2003) solgt cirka 3000 tonn knust asfalt (Gjenbruksasfalt). På samme tid i fjor hadde Huken solgt kun 900 tonn. - Gjenbruksasfalt selges til alle typer kunder: denne type asfaltgranulat solgt av Huken brukes blant annet av Statens vegvesen på E18-anlegget like før svenskegrensen, sier laboratoriesjef Sven Erik Thoresen fra Huken. Salget av gjenbruksasfalt forventes økt betydelig i løpet av de neste månedene, når asfalteringssesongen tar av for fullt. På Huken er det lagret ca. 250.000 tonn asfaltflak, det vil si gammel asfalt som er gravet opp fra gater og veier, og som venter på å bli gjenbrukt. For å sette dette i perspektiv kan en nevne at Huken lager ca. 110.000 - 120.000 tonn vanlig nyasfalt i året. Dette tilsvarer ca 4% av all asfalt i Norge, og 35% av all asfalt i Oslo-området. Asfaltsesongen tar av medio mai og fortsetter utover høsten. 2002: Et historisk vendepunkt I 2002 fikk Huken inn ca. 20.700 tonn asfaltflak, samt 1.000 tonn frest asfalt som kan gjenbrukes uten å bli ytterligere knust. I samme året solgte Huken 24.100 tonn gjenbruksasfalt, altså mer enn mengden asfaltflak som de mottok. I 2001 ble bare 6.400 tonn gjenbruksasfalt solgt. Salget har altså nesten firedoblet seg i løpet av ett år. Huken bruker dessuten resirkulert asfalt til å lage nyasfalt selv. Dette ved å oppvarme den knuste gjenbruksasfalten og blande den med nye materialer. Salget av denne asfalten, laget delvis av resirkulert asfalt, delvis av nye materialer, var i 2002 oppe i 9.250 tonn. I 2001 ble det solgt ca. 7.000 tonn. Dette gir en årlig økning på ca. 32%. Gjensbruksasfalt: billigere og mer miljøvennlig Huken mottar asfaltflak av flere entreprenører som brekker asfalt for å grave på gater og veier. Flakene blir knust av et innleid knuseverk som er innom Huken ca. to ganger i året. Asfaltgranulat brukes som underlag for det øverste asfaltlaget: den komprimeres kraftig ved hjelp av vals og vanning, og blir da veldig kompakt. Bitumen som gjenbruksasfalten inneholder får steinene til å feste seg godt sammen med tiden. - Asfaltgranulat er veldig billig: Det koster mindre enn subus, forklarer oppdragsleder Håvard Engjom, som er miljøansvarlig på Huken. - Ved å bruke resirkulert asfalt på denne måten kan man spare et asfaltlag. Komprimert granulat einer seg dessuten godt som midlertidig topplag, og er et ypperlig og kompakt bærelag. Den største fordelen for samfunnet er likevel det at gamle flak gjenvinnes istedenfor å bli kastet på fyllplass og utgjøre en miljøbelastning. Ved å gjenbruke asfalt, sparer Huken dessuten sine steinressurser, og oppnår således en dobbel positiv effekt. Oslo Vei Huken: en av de største i Norge på gjenvinning av asfalt Som antydet ovenfor, bruker Huken gjenbruksasfalt også til å produsere helt ny asfalt. Dette skjer ved å oppvarme knust resirkuleringsasfalt i en varmer som når en temperatur på 150 grader, for så å blande den sammen med nye materialer (stein og bitumen): med 20% resirkulert masse og 80% nytt materiale lager Huken nyasfalt. Kvaliteten på asfalten er like god som på vanlig asfalt. - Lignende metoder brukes også andre steder, men Huken er det eneste asfaltverket i Norge som har et totrommelverk: en trommel til vanlig asfalt og en til gjenbruksasfalt, forklarer Engjom og Thoresen. - Kundene har forskjellige holdninger til denne blandingen av gjenbruksasfalt: De fleste er så positive at de foretrekker denne type asfaltblanding produsert av Huken. En miljøvennlig virksomhet Oslo Vei Huken pukk og asfaltverk ble Miljøfyrtårn-sertifisert høsten 2002. Sertifikatet ble tildelt Huken den 25. mars i år, av bydelsdirektør Bente Riis (Bydel Grorud). Huken har en nær beliggenhet til Oslo og ønsker at virksomheten ikke skal være til skade for miljøet eller til sjenanse for nærområdet. Nærheten til markedet gir virksomheten fordeler, men innebærer også store utfordringer, spesielt med tanke på at virksomheten foregår like ved bebyggelsen på Ammerud. Virksomheten har i lang tid vært underlagt regulering og strenge konsesjonskrav fra myndighetenes side. Oslo Vei AS sin drift på Huken følger myndighetenes retningslinje og bedriften gjør en betydelig innsats for å ligge på forskudd i forhold til om nye krav til virksomheten skulle dukke opp. Miljøaspekter som bedriften setter fokus på, og arbeider med, er følgende: støy, støv, lukt, trafikk, utslipp til vann, utslipp til luft, energi og avfallsproblematikk. ________________________________ Asfaltdekkets hemmeligheter Asfaltdekket består av flere lag asfalt. Hvert lag har sin funksjon og sine egenskaper. 1) Bærelag Består av en asfalttype som er litt billigere og som kalles AG-asfalt. Den består av et øvre og et nedre bærelag, den inneholder litt mindre bindemiddel og eventuelt dårligere steiner (mindre harde). Den asfalten er mindre tett og er stabil, den tåler trykk veldig godt. 2) Bindelag Består av AB-asfalt, som inneholder litt mindre bindemiddel enn topplaget. Dette laget er ikke utsatt for slitasje, men danner bare et underlag. Den er ikke så mye billigere enn topplagsasfalt. Før skjelettasfalten (eller topplagsasfalt) ble innført, utgjorde bindelaget topplaget. Da la man to AB-lag: ett som bindelag og ett som topplag. 3) Slite- eller topplag Består ofte av en skjelettasfalt, som inneholder mye stein av god kvalitet (noe av det beste er basalt, som utvinnes i bruddet på Huken), relativt mye bindemiddel, med 16 mm steiner. Denne asfalten er veldig motstandsdyktig, den tåler slitasje fra piggdekk. Disse tre lagene brukes kun på hovedveier med mye trafikk. På boligveier og landeveier bruker man ikke skjelettasfalt på toppen, men AB-masser (AB 16, AB 11 eller AB 8, hvor numrene står for millimeter på de største steinene i blandingen. Noen detaljer om ulike asfalttyper AB-asfalt: inneholder noe mer bindemiddel og mer filler, det vil si det aller fineste steinmateriale, som er nesten som støv. AB-asfalt er tett asfalt, med lite hulrom. Brukes både som bindelag og som topplag, avhengig av type vei og type trafikk. AG-asfalt: er mer åpen, kan ikke brukes som slitelag, men er dårlig mot slitasje. Brukes hovedsakelig som bærelag.

Powered by Labrador CMS