Nettkommentaren: Spennende i byggevarehandlen
Det er spennende dager i byggevarehandelen nå om dagen. Det skjer fakisk noe fra time til time, og i Byggeindustrien prøver vi etter beste evne fortløpende å formidle det som skjer.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Det har skjedd mange forandringer fra den tiden i barndommen da jeg løp rundt på det gamle trelastlageret i Kristiansund. Den gangen var det mange kremmere som drev i trelastbransjen - og det var ikke tvil om at mange av dem også tjente gode penger. I dag er alt langt mer strømlinjeformet og moderne. Men hva med lønnsomheten kan man spørre. De marginene noen av byggevarekjedene opererer med, gir ikke mye salt i grøten. Kjedemakt gir innkjøpsmakt kan hende, men hva hjelper det når alle gode prosenter man oppnår hos byggevareprodusentene, i sin helhet blir skuslet bort i en meningsløs konkurranse. Taper man penger i tillegg, er det ikke mye å gå på. Noen kjører også enorme markedsføringskampanjer på fjernsyn. De er sannelig ikke gratis. Selvsagt er det gjevt å vinne fine markedsføringspriser, men det hadde kanskje vært bedre å vinne markedsandeler samtidig som man hadde noe igjen på bunnlinjen (som man kan leve av og som kan være med å bygge opp for fremtiden). Vi tror at det blir en tøff hverdag for byggevarehandelen også fremover, men skal man overleve må man finne frem til organisasjonsmodeller som er tilpasset dagens krav - og man må fremfor alt sette lønnsomhet i fokus. Vi tror også at de byggevarekjedene som makter å lage det beste opplegget for den proffesjonelle del av byggenæringen, har de største mulighetene til å gå av med seieren.