Konkurranseutvalget på nett

Etterligningssaker, villedende markedsføring og nedsettende omtale. Det er saker for Næringslivets Konkurranseutvalg. Nå er de på nett.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU) uttaler seg i tvister mellom næringsdrivende om hvorvidt en form for markedsføring er i strid med markedsføringsloven. Nå har de fått egen nettside. Trekker grenser Av konflikter som jevnlig er oppe for NKU nevnes etterligningssaker, misbruk av forretningshemmeligheter, villedende markedsføring og nedsettende omtale. - NKUs uttalelser er viktige fordi de er med på å trekke opp grensene for hva som skal regnes som god forretningsskikk og god markedsføringsskikk mellom næringsdrivende, sier advokat i NHO Anna E. Nordbø. Attraktivt organ NKU skal være et attraktivt organ å henvende seg til for å løse konflikter. Det er rimelig, det gir en rask avklaring; fra klage sendes inn til uttalelse foreligger går det normalt 3-4 måneder, konfliktnivået er lavere enn i en rettssak og uttalelsene holder et høyt faglig kvalitetsnivå. - Det siste momentet gjør at selv om uttalelsene ikke er rettslig forpliktende for partene som en domstolsavgjørelse ville vært, blir de i praksis stort sett fulgt, sier Nordbø. På internett NKUs uttalelser har hittil vært publisert i papirversjon i tillegg til at uttalelsene har vært tilgjengelige på Lovdata. NKU er nå ute med egen hjemmeside. Dette gir en bedre service ettersom uttalelsene blir hurtigere tilgjengelige og ettersom man ikke er avhengig av Lovdata-abonnement. Uttalelsene legges ut kronologisk. Søkbarheten er ikke avansert. De som har et slikt behov må foreløpig henvises til Lovdatas tilbud. Bak NKU står NHO sammen med HSH, Coop NKL BA, Kreativt Forum (tidl. Reklamebyråforeningen), ANFO Annonsørforeningen, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), TV 2 AS og Posten.

Powered by Labrador CMS