Beitstadsundbrua. Illustrasjon: Statens vegvesen

Fylkesrådet setter kinesisk bru-nei på vent

Fylkesrådet overfører den omstridte anbudssaken til politisk behandling i Trøndelag fylkeskommune. Dermed er kinesiske Sichaun Road and Bridge Group fortsatt med i kampen om Beistadsundbrua.

Dette er saken

Bakgrunnen for den omstridte anbudssaken i Trøndelag er at fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket å avvise det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group i konkurransen om å bygge Beistadsundbura.

Det ønsket de til tross for at kineserne er 40 millioner billigere enn neste entreprenør i anbudskonkurransen.

Men siden selskapet er fra et land utenfor EØS-området, og uten handelsavtale med Norge, er det er derfor opp til veieier å bestemme om tilbudet deres skal vurderes. Veieier er Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Under sluttbehandlingen i Fylkesrådet tirsdag, valgte Fylkesrådet å overføre saken til politisk behandling i Trøndelag fylkeskommune.

De økonomiske, juridiske og politiske konsekvensene av bruanbudsaken må tas av Trøndelag fylkeskommune, skriver Fylkesrådet i en pressemelding.

Derfor overføres den betente anbudssaken nå til Trøndelag fylkeskommune.

– Vedtak i denne saken kan danne presedens for framtidige saker. Derfor finner vi det riktig å overføre den politiske behandlingen til Trøndelag, sier fylkesrådleder Anne Marit Mevassvik i pressemeldingen.

Fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik (Ap).  Foto: fylkestinget

Fylkesrådslederen ville i utgangspunktet avvise kinesiske Sichuan Road and Bridge Groups tilbud om å bygge Beistadsundbrua, til tross for at de var over 40 millioner kroner lavere enn neste entreprenør på lista.

Fylkesrådslederen viser til at det har kommet tilbakemeldinger fra ulike hold den siste uka, også fra politikere i fylkestinget i Trøndelag, som gjør det naturlig å overføre den politiske behandlingen til Trøndelag.

Fylkesrådslederen minner i meldingen om at sakens bakgrunn er en henvendelse fra Statens Vegvesen der fylkeskommunen som veieiere blir bedt om å vurdere de prinsipielle sidene av anbud til den nye Beitstadbrua.

Kinesisk entreprenør: - Glade for utviklingen

I Sichuan Road and Bridge Group er de fornøyde med vendingen saken nå har tatt.

– Vi er selvsagt glade for at saken har utviklet seg på denne måten, og vi håper dette gir oss mulighet til å legge fram informasjon som vi mener er nødvendig for at en så viktig beslutning blir tatt på riktig vis. Vi vil nå følge opp saken herfra, og er åpne for en dialog med Trøndelag fylkeskommune om de ønsker det. Vi er allerede etablert i Norge, og kommer gjerne på besøk, sier kontraktssjef for Sichuan Road and Bridge Group i Norge, Alexandros Tsetsis til Byggeindustrien.

Lokal verdiskapning

Han mener det har vært mange misforståelser i saken.

– Vi ser jo i rapporten fra fylkesrådslederen i Nord-Trøndelag at det har vært noen poster som vi mener ikke er korrekte, og som vi kan dokumentere med riktige opplysninger, sier Alexandros Tsetsis.

Et av hovedargumentene til Fylkesrådets nei i den opprinnelige innstillingen, var at virksomheten i trøndelagsregionen i størst mulig grad skulle bidra til lokal sysselsetting og vekst.

Den lokale verdiskapningen vil fortsatt komme med en kinesisk entreprenør, mener Sichuan Road and Bridge Group.

– Dette er veldig bra for oss og våre lokale samarbeidspartnere. Vi har allerede samarbeidet med flere aktører lokalt i anbudsprosessen, og på Hålogalandsbrua har vi også flere lokale, regionale og nasjonale samarbeidspartnere. Slik vil det også være på Beistadsundbrua. Ellers får vi det ikke til, så enkelt er det, sier Tsetsis og legger til at de har hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen på Hålogalandsbrua. 

Truet med søksmål

Mandag fortalte kineserne til Dagens Næringsliv at de forventet at deres tilbud blir godtatt, og at en vraking av tilbudet kan ende i rettssak.

Prosjektleder Lu Wei i SRBG gikk så langt som å kalle det «en ren diskriminering av kinesiske selskaper» i en e-post til DN.

Det kinesiske selskapets tilbud var på 276,8 millioner kroner, mens østerrikske PNC Norge var nummer to på lista med 317,9 millioner kroner.

Skanska, som var den tredje entreprenøren som ga tilbud, ville ha 338,6 millioner for jobben.