- Fullt mulig med høyhastighet i sør
Utredningen viser at en høyhastighetsbane fra Oslo til Stavanger er et stort og omfattende prosjekt, men fullt mulig å bygge med tidligere utprøvde løsninger, mener Multiconsult.
Multiconsult offentliggjør tirsdag rapportene fra utredningen av høyhastighetsbane fra Drammen til Stavanger.
Dette vil være et stort og omfattende prosjekt, men de traseene vi foreslår er fullt mulig å bygge med løsninger som er benyttet tidligere, forteller prosjektleder Gunnar Bratheim i Multiconsult. - Vi foreslår verken lengre tunneler eller lengre bruer enn det som er bygd andre steder før.
Multiconsult har utført utredningen på oppdrag fra Jernbaneverket i forbindelse med Høyhastighetsutredningen fase 3. Oppdraget har bestått av to deler - utrede mulige traseer for ulike høyhastighetskonsepter og vurdere miljøkonsekvensene av disse på et overordnet nivå. Rapportene er utarbeidet av et team bestående av Multiconsult og samarbeidspartner WSP.
Fire ulike traséalternativer
Multiconsult og WSP har utredet fire ulike traséalternativer:
B : En oppgradering av eksisterende linje. Målet er 20 % reduksjon i reisetiden for persontog.
2*: Et høyhastighetsalternativ med en fart på inntil 250 km/t, som tilrettelegger for godstrafikk på de samme høyhastighetslinjene.
D1: Et høyhastighetsalternativ med en fart på 330 km/t, og som inkluderer godstrafikk. Det betyr at godstrafikken skal gå på de samme høyhastighetslinjene.
D2: Et høyhastighetsalternativ med en fart på 330 km/t uten godstrafikk, og da kan det tillates noe brattere stigning enn i alternativene 2* og D1.
I hovedsak de samme korridorene
I hovedsak følger de foreslåtte traseene i alternativ 2*, D1 og D2 den samme korridoren, men de er forskjellige i Vestfold og Rogaland. Alternativ 2* følger eksisterende korridor for Jærbanen mellom Egersund og Stavanger og en oppgradert Vestfoldbane mellom Porsgrunn og Drammen. Alternativ D1 og D2 krysser Høg-Jæren i Rogaland og følger en indre linje gjennom Lågendalen og Hof i Vestfold.
Langs Sørlandskysten ligger korridoren i hovedsak på ”innsiden” av E18, med stasjoner ved Arendal, Grimstad, Lillesand, Kristiansand og Mandal. Dette gir god betjening av de befolkningstette områdene i denne regionen.
- Miljømessig mener vi også at traseene er gjennomførbare uten større konsekvenser enn det som er vanlig for større infrastrukturprosjekter. De mest krevende områdene miljømessig er deler av Jæren, deler av den ytre traseen i Vestfold og deler av strekningene nær Sørlandsbyene, sier Bratheim.
Høyhastighetsutredningen presenterer sluttrapporten
Multiconsult presiserer at forslag til traséer, konklusjoner og anbefalinger i rapportene står for egen regning, og ikke nødvendigvis representerer Høyhastighetsutredningens/Jernbaneverkets holdninger. Høyhastighetsutredningen skal trekke sine egne konklusjoner basert på disse rapportene og en rekke andre rapporter, og vil presentere en sluttrapport/konklusjon i slutten av januar 2012.
De foreslåtte traseene er kun forslag til hvor en eventuell jernbanelinje kan gå i fremtiden. Hvis det blir vedtatt å bygge høyhastighetslinjer må forslagene gjennom demokratiske prosesser, som konsekvensanalyser, kommuneplaner, reguleringsplaner osv. Derfor vil ikke nødvendigvis den endelige linjen gå nøyaktig samme sted som foreslått.
Rapporter og annen informasjon
Rapportene og tilhørende informasjon er lagt tilgjengelig på www.multiconsult.no/hhu