Regjeringen varslet onsdag kveld at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge både Ringeriksbanen og ny E16.
Valget er en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033, som vil bli presentert i sin helhet senere i vår.
– Dette er musikk i våre ører. Norge trenger økt konkurranse på utbygging av jernbane, noe de store overskridelsene vi har sett i jernbanesektoren de siste årene har bevist, sier transportpolitisk talsperson Bård Hoksrud i Frp.
FrP fremmet før jul et forslag om å opprette Nye Baner. Forslaget fikk nei i Stortinget.
– Vi foreslo også å gi Nye Veier ansvaret for noen jernbanebaneprosjekter, deriblant Ringeriksbanen, men regjeringspartiene ønsket ikke det, da. Derfor er det gledelig når de så kort tid etter foreslår dette i NTP. Til det vil jeg si velkommen etter, sier Hoksrud.
Han mener regjeringens nye jernbaneretning også er et bevis på at Frps hjertebarn Nye Veier fra 2016 har vært en suksess.
– Nye Veier ble først foreslått av Frp i 2005-2006 og har etter etableringen vist at det er mulig å bygge mer og raskere enn før. Det blir spennende å se hva selskapet kan få til i jernbanesektoren, sier Hoksrud.
– Er dere bekymret for at prosjektet nå er utsatt?
– Ja, regjeringen foreslår en utsettelse, men jeg mener at det å la Nye Veier gjøre jobben ikke behøver å medføre noen utsettelse. Det handler mer om at regjeringen ikke er villig til å stille nok penger til disposisjon raskt nok til å holde den fremdriften som man nå har lagt opp til. Frp vil raskt komme i gang å få bygget ut både E16 og Ringeriksbanen med tanke på den fremdriften som har ligget til grunn nå, sier Hoksrud.