Deltagere på informasjonsmøte der nye prosjekter innen tilslagsforskning og bestandig betong ble presentert.

– Fortsatt behov for forskning på tilslagsmaterialer

Representanter fra tilslagsbransjen, betongbransjen, byggherrer og forskningsinstitusjoner deltok nylig på et informasjonsmøte på NTNU/SINTEF i Trondheim, der nye prosjekter innen tilslagsforskning og bestandig betong ble presentert.

– Det har nylig dukket opp nye utfordringer rundt optimal utnyttelse av tilslagsmaterialer for bruk i betong, knyttet til alkalireaksjoner og ekspanderende magnetkis, sier Børge Johannes Wigum, senior prosjektleder i HeidelbergCement Northern Europe og professor ved NTNU, i en komentar til Byggeindustrien.

Møtet ble arrangert på initiativ av Statens vegvesen og HeidelbergCement Northern Europe, sammen med NTNU og SINTEF.

Han peker på at forskningsinnsats gjennom flere tiår har muliggjort et robust og fleksibelt nasjonalt regelverk, der skadelige alkalireaksjoner i betong blir forhindrer ved å binde opp alkaliene fra sementen.

– Nå har man imidlertid registrert at visse bergarter over tid kan bidra med utlekkede alkalier i betong. Det er utviklet en laboratorietest som viser relativt høye alkalibidrag fra enkelte tilslagsmaterialer, men det gjenstår et svært viktig arbeid med å verifisere disse verdiene med hvilken utlekking av alkalier som over tid kan skje i virkelige konstruksjoner. Et forprosjekt mellom bransjen og NTNU/SINTEF er nå startet opp for å se nærmere på dette, legger Wigum til.

I Canada og USA skal det være registrert at selv svært små mengder svovel og magnetkis i tilslagsmaterialer kan gi alvorlige skader i betong.

– Problemstillingen har blitt aktualisert i Norge gjennom Follobane‐prosjektet, hvor planlagt bruk av lokale tunnelmasser til betongelementer måtte kanselleres grunnet kritisk innhold av svovel og magnetkis. Det er gjennomført et forprosjekt i Norge, og det settes nå i gang et hovedprosjekt der man blant annet ønsker å se på hvordan mengde skadelig magnetkis kan kvantifiseres og hvilke testmetoder som kan brukes for å dokumentere skadepotensialet. Hovedprosjektet støttes blant annet av Statens vegvesen, Bane NOR og NTNU/SINTEF har etablert et nært samarbeid med ledende fagmiljøer i Canada. Dette vil kunne gi mer bærekraftig utnyttelse av tilslagsressurser, inkludert tunnelmasser, og gi økt sikkerhet mot fremtidige skader på betongkonstruksjoner, utdyper Wigum.