TBM-området på Åsland. Foto: Bane NOR

Follobanen: – Sjelden opplevd en entreprenør som har implementert så mange sikkerhetstiltak

Bane NOR og Follobaneprosjektet mener tiltakene Acciona Ghella har innført på Follobanen har hatt en oppstrammende effekt på alle de involverte på TBM-kontrakten og roser entreprenøren for grepene som er tatt.

Anne Kathrine Kalager. Foto: Hilde Lillejord/Bane NOR

 – Jeg har sjelden opplevd en entreprenør som har implementert så mange tiltak for å forbedre sikkerheten på anlegget som det vår entreprenør på Åsland gjør, opplyser Anne Kathrine Kalager, Bane NORs prosjektleder for tunnelboring i Follobaneprosjektet.

– Vi ser at tiltakene som vår entreprenør, Acciona Ghella, har innført har en oppstrammende effekt på alle som jobber innen hver av de ulike stedene. Tiltakene bidrar også til enda bedre samhandling arbeiderne i mellom, i forhold til å ta et felles ansvar for sikkerheten på arbeidsplassen, sier Anne Kathrine Kalager.

Har ikke hatt revisjon på støyforhold

Byggeindustrien har den siste uken skrevet om Follobanen som har fått kritikk fra både Arbeidstilsynet og HMS-eksperter for sikkerhetsarbeidet på TBM-kontrakten på gigantprosjektet.

En omfattende tilsynsrapport pekte flere alvorlige HMS-avvik og ulykker med personskader. Blant annet har TBM-arbeiderne arbeidet i støy som ligger langt over grenseverdiene uten egnet hørselsvern.

Follobaneprosjektet viser til at daglige oppfølgingstiltak, med umiddelbar tilbakemelding til de det gjelder og identifisering av tiltak, har hatt en umiddelbar effekt.

– Det er viktig. I mange sammenhenger bruker vi også revisjoner som verktøy for forbedringer, med utarbeidelse av rapporter før identifisering av tiltak begynner, opplyser Kalager.

Men en intern revisjon på støyforholdene, slik NTNUs førsteamanuensis i sikkerhetsledelse Erik Albrechtsen og professor i sikkerhetsledelse Trond Kongsvik, etterlyste mandag denne uken, har de ikke hatt.

De to mener Follobanen-prosjektet med en revisjon kunne og burde oppdaget manglende hørselsvern på et tidligere tidspunkt enn gjennom tilsynet som ble utført 1. desember.

– Vi har ikke hatt formelle revisjoner med rapporter for disse forhold spesifikt, men det betyr ikke at prosjektet mangler fokus på støy og øvrige arbeidsforhold. Når det gjelder støy, er det kontinuerlig fokus på riktig bruk av hørselsvern. Arbeidstilsynets påpekning av at enkelte av TBM-arbeiderne må ha enda bedre hørselsvern er et godt og viktig innspill, svarer Kalager.

Daglige sikkerhetsrunder

Bane NOR viser til at Follobaneprosjektet som byggherre gjennomfører daglige sikkerhetsrunder – og eventuelle avvik blir pekt ut og tiltak settes inn.

– I tillegg kommer mer formelle faste ukentlige vernerunder, med ledelsen fra både entreprenør og byggherre tilstede. Her pekes det på og noteres eventuelle avvik. I sikkerhetsmøtet etterpå føres det referat og tiltak defineres for å unngå potensielle hendelser.

Videre utføres og dokumenteres «Sikker-jobb analyser» med tiltak for alle nye eller endrede arbeidssituasjoner og -operasjoner.

– I tillegg har arbeiderne i de ulike delene av anlegget «crew-talk» forut for hvert skift, hvor sikkerhetsmessige utfordringer/ hendelser fra dagen før/ forrige skift diskuteres, eventuelt andre relevante forhold knyttet til arbeidsøkten som ligger foran dem. Poenget er at alle skal være fokusert når de starter sitt daglige arbeid, opplyser Kalager.

Bane NOR forteller om ukentlige «tool-box møter» hvor det fokuseres på et spesifikt forbyggende tema, og at de et «par ganger i året» avholdes en såkalt «Safety-time out» forut for oppstart av alle skift på de ulike arbeidsstedene.

– Her rettes også oppmerksomheten mot farer og sikkerhetsforebyggende tiltak som hver enkelt arbeider må ha et personlig forhold til. Alle bringer med seg vaner og uvaner inn på en arbeidsplass. Denne utfordringen ser vi dessverre daglige eksempler på ved anlegg i Norge, sier Kalager.

Forskningsprosjekt

I arbeidet med sikkerhet, arbeidsvilkår generelt og helse har Follobaneprosjektet på Åsland også en rekke andre tiltak.

Blant disse er et forskningsprosjekt innen helse for tunnelarbeidere (STAMI), samarbeid med politiets næringslivskontakt som deltar i kontroller og en egen LO-koordinator med kontor på Åsland for selvstendig oppfølging av arbeidsvilkår.