TBM-området på Åsland. Foto: Bane NOR

Arbeidstilsynet-rapport: Personskader og alvorlige HMS-avvik på Follobanen

TBM-arbeidere skal ha jobbet ni meter i høyden uten fallsikring, og flere har pådratt seg skader etter ulykker på Follobanen. En arbeider mistet synet på det ene øyet etter en ulykke i fjor sommer.

Byggeindustrien har fått innsyn i en omfattende tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet. Follobane-tilsynet ble gjort hos Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV) den 1. desember i fjor.

Det spansk-italienske arbeidsfellesskapet driver tunnel mellom Oslo S og Ski med fire tunnelboremaskiner (TBM).

Byggeindustrien omtalte onsdag at TBM-arbeiderne har arbeidet lange skift i svært helseskadelig støy uten egnet hørselsvern og uten egnet pauserom for støyhvile.

Entreprenøren har satt i verk vernetiltak etter pålegg fra Arbeidstilsynet, og saken er nå lukket.

Den helseskadelige støyen TBM-arbeiderne blir utsatt for, kan du lese mer om her:

Etse-, øye- og hodeskader

Men det er ikke bare støyplagene som omtales i tilsynsrapporten.

Arbeidstilsynet innleder rapporten med å peke på flere HMS-avvik som de karakteriserer som alvorlige. Avvikene som nevnes fant sted i en periode fra 1. august 2016 og frem til 1. desember samme år:

  • arbeid i høyden på opptil ni meter uten fallsikring
  • en ansatt mistet en fem kilos bolt fra åtte meter høyde utenfor stillas
  • svikt gjorde at en vakuumløfter med hengende last ble uten kraftforsyning
  • åpninger i stillas

Det har også forekommet flere personskader i den samme firemåneders-perioden der det har vært behov for førstehjelp og/eller sykehusbesøk uten fravær, skriver Arbeidstilsynet. Skadene som nevnes er følgende:

  • etseskade på ben
  • hodeskade
  • øyeskade
  • armskade
  • klemskade finger
  • to kneskader
  • ankelskade

Ifølge HMS-teamet på Follobanen skal dette ha vært mindre alvorlige skader.

- De omtalte skadene har vært førstehjelpsskader og/eller skader hvor det har vært gjort besøk på legevakt/sykehus for å konstatere skadeomfang av medisinsk personell ved hjelp av for eksempel røntegn og MR, skriver Bane NOR i en e-post og opplyser samtidig at det er normalt ved klemskader, fallskader og slagskader å dra til legevakt for å få avdekket skadeomfanget.

En mistet synet på ett øye

Arbeidstilsynet skriver i tilsynsrapporten at de også følger opp tre andre alvorlige ulykker som er meldt inn. Disse skjedde før den aktuelle perioden som omtales i tilsynsrapporten.

Etter det Byggeindustrien kjenner til dreier det seg blant annet om ulykken natt til 14. juni 2016 da en arbeider ble skadet etter at en 30 tonn tung gjenstand falt ned.

Kort tid etter denne ulykken meldte Teknisk Ukeblad om enda en person som ble alvorlig skadd da et trappeelement falt ned og traff en mann i øyet under en løfteoperasjon.

Torsdag opplyser Bane NOR og Follobaneprosjektet til Byggeindustrien at mannen mistet synet på det ene øyet etter ulykken, men at han er kommet tilbake i jobb.

Bane NORs kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland i Follobane-prosjektet. Foto: Bane NOR

– I fjor sommer hadde delprosjektet enkelte skader med stort skadepotensiale, men som tross alt gikk bra, bortsett fra at en person mistet synet på det ene øyet. Han er tilbake i jobb for entreprenøren på Åsland, skriver Bane NORs kommunikasjonssjef for Follobane-prosjektet, Kathrine Kjelland på vegne av byggherren og entreprenøren Acciona Ghella, i en e-post til Byggeindustrien.

Den tredje hendelsen Arbeidstilsynet viser til i sin rapport skal ifølge Bane NOR ikke ha ført til personskade.

– Høsten 2016 falt en del på enden av transportbåndet på Åsland ned under løft. Her var det ingen personskade, og saken ble gjennomgått på et åpent frokostmøte 12.12.2016, opplyser Kjelland.

Follobane-prosjektet er tilfreds med oppfølging

Byggeindustrien har spurt Bane NOR om hvordan de vurderer hendelsene som er omtalt i tilsynet og hvordan er de fulgt opp.

– Bane NOR/Follobaneprosjektet er tilfreds med entreprenørens oppfølging etter Arbeidstilsynets besøk – gode tiltak er satt inn. Bane NOR har høyt fokus på sikkerhet og arbeidsforhold og følger dette tett opp, skriver Kathrine Kjelland i svaret.

– Ligger på bransjestandard for H1-verdi

Byggeindustrien har også etterspurt dokumentasjon på hvordan skadeutviklingen har vært på TBMene fra desember og frem til i dag, men det har vi foreløpig ikke mottatt. I påvente av informasjon for TBMene, viser Bane NOR til statistikk for fraværskader for hele Follobane-prosjektet.

Når vi ser på antall fraværsskader i forhold til antall arbeidede timer, ligger vi totalt i prosjektet på det som er bransjestandard - og har en H1-verdi på mellom 5 og 6. Delprosjekt TBM utgjør en stor del av hele Follobaneprosjektet, skriver Kathrine Kjelland.

Skadene uten fravær fra august til desember som omtales i rapporten, er etter det Byggeindustrien erfarer ikke inkludert i statistikken for fraværsskader som Bane NOR viser til.

Lukket

Bane NOR understreker overfor Byggeindustrien at tilsynssaken nå er lukket fra Arbeidstilsynets side og at de er fornøyde med måten entreprenør har fulgt opp påleggene på.

Bane NOR lister samtidig opp en rekke av tiltakene som er innført for å sikre arbeidsforholdene på Follobanen:

  • Alle hendelser med og uten personskader blir registrert og kategorisert -og vurdert opp mot hvor stor skaden kunne ha blitt (worst case).
  • Alle hendelser registreres i systemet Synergi og følges opp for å unngå samme feil flere ganger – og for å sette inn tiltak i forkant. Systemet er videført til entreprenørene og blir brukt av dem.
  • Follobanen tar ut rapporter og følger opp daglig, og har sikkerhet som første punkt i alle møter med entreprenørene.
  • Alvorlige hendelser utløser krav om granskning i egen gruppe, enten internt i prosjekt eller med deltakere utenfra.
  • Det går ukentlig vernerunde med byggherrens ledelse og entreprenørens ledelse på Åsland og i andre delprosjekter.
  • Bane NOR trekker også frem at de som medlem av HMS-charteret for en skadefri bygg- og anleggsnæring, og i kraft av å være en av de store byggherrene, arrangerer åpne frokostmøter og temamøter der hendelser gjennomgås med tanke på læring og forbedring.

Bane NOR konkluderer deretter med at arbeidsforholdene for TBM-arbeiderne generelt  «nå må anses som gode».

Arbeidstilsynet viser til rapporten

Byggeindustrien har vært i kontakt med tilsynsleder Torunn Omvik i Arbeidstilsynet, men hun ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer til Follobanen-tilsynet utover det som kommer frem i rapporten.

Hun opplyser via SMS at saken er avsluttet fra Arbeidstilsynets side.