ESSVE styrker arbeidet med tyngre innfesting

Med nye produkter, egen rådgiver og økt fokus på dokumentasjon tar ESSVE nå opp kampen i markedet for tyngre innfesting.

Med teknisk ansvarlig Tom Nord satser ESSVE tungt på tyngre innfesting Foto: ESSVE

– Vi kan nå bistå det beskrivende ledd hos entreprenørene slik at de får en mer effektiv og lønnsom arbeidsprosess, sier Tom Nord, teknisk ansvarlig i ESSVE i en pressemelding.

Tom Nord har 12 år bak seg i byggebransjen som ekspert på innfesting og inngår nå i det nordiske produktutviklingsteamet til ESSVE. Det siste året har Nord blant annet vært med å utvikle et eget ankerberegningsprogram for ingeniører og utførende knyttet til tyngre innfesting.

- Målsettingen har vært å lage et program som bidrar til å effektivisere arbeidsprosessene til entreprenørene, samt at man dokumenterer innfestningene i henhold til gjeldende standard. Men programmet er bare ett av tiltakene ESSVE har jobbet med det siste året for å ta en tydeligere posisjon i markedet, sier Nord.

Økte krav i markedet
Både offentlige og private virksomheter stiller stadig økte krav til godkjenninger og dokumentasjon, noe ESSVE i lang tid har hatt fokus på.

– Jeg opplever at vi det siste året har tatt viktige strategiske grep som gjør at vi nå kan stille i elitedivisjonen på dette området, spesielt knyttet til tyngre innfesting. Innenfor denne kategorien har vi nå 237 helt nye artikler innen mekanisk innfestning som vi vet det er etterspørsel etter. Alle produktene har Europeisk teknisk vurdering (ETA). Dette viser at våre nye produkter er gjennomprøvde og av høy kvalitet.

Nødvendig dokumentasjon
I følge Nord har ESSVE lagt ned et betydelig arbeid de siste to årene med dokumentasjon på produktene slik at det gir verdi for kundene.

– Mange i bransjen snakker om behovet for mer digital kommunikasjon. ESSVE har i lengre tid jobbet med dette og vi har fornyet egne digitale plattformer. Samtidig har vi oppdatert NOBB og CoBuilder med bedre tekst, bilder og dokumentasjon knyttet til BIM, Breeam, Europeisk teknisk vurdering (ETA) og CE-merking. Det er dermed enkelt for kundene å få tak i relevant informasjon. Det har også ført til mer oppmerksomhet om produktene som igjen har gitt økt salg, sier Nord.