Byggholt forsvinner

Etter nærmere 50 år forsvinner Byggholt-navnet fra norsk byggenæring. Boligutvikleren JM Byggholt blir nå formelt til JM Norge AS som kun omtales som JM (uttales je’em) i dagligtale.

– Det er positivt og styrker merkevaren JM at hele virksomheten seiler under samme merkenavn. Videre letter et kort og tydelig navn kommunikasjonen ut i det norske markedet, kommenterer Kjell Kvarekvål som er direktør markedskommunikasjon i JM Norge.

– Dessuten signaliserer navneskiftet at virksomheten nå er samkjørt, og at det jobbes vesentlig tettere sammen i konsernet enn for 4-5 år siden. Vi har felles rutiner og samme økonomi- og IT-system. Virksomheten gjennom hele verdikjeden er strømlinjeformet slik at det innad i konsernet jobbes så likt som mulig, fremholder han.

JM Norge inngår i boligutviklingsgiganten JM med hovedkontor i Sverige hvor selskapet er en av de største aktørene. Konsernet har aktivitet også i Finland, Danmark og Belgia. Den norske virksomheten er den største utenlandske. Totalt solgte JM 3276 boliger i fjor og oppnådde en omsetning på 9,1 milliarder svenske kroner.

I Norge solgte JM 512 boliger i fjor og igangsatte 429 som denne gangen ga en plassering så vidt utenfor den prestisjetunge 10 på topp-listen over norske boligbyggere rangert etter igangsettingstall. Omsetningen nådde 1,34 milliarder kroner som var en vekst på omlag 20 prosent fra året før. Resultatet i fjor ble på 87 millioner som gir en resultatgrad på 6,5prosent etter at de nærmeste foregående årene var for tilnærmet nullår å regne.

JM Norge går ikke ut med konkrete måltall for 2011, men det er lagt opp til å vokse videre.

– Vi opplever det norske boligmarkedet som stabilt med god etterspørsel hvor utfordringen er å få frem nok prosjekter tidlig nok. Derfor har vi forventninger til fremgang når det gjelder utvikling, salg og igangsetting av nye boliger samt for resultatet, kommenterer Kvarekvål.

Det er ingen frykt for bobletendenser med kraftig rentestigning med påfølgende bråstopp i boligmarkedet.

– Det er mange faktorer som har betydning for boligmarkedet. Renten er en av dem. Her i landet har vi også lav arbeidsløshet, vekst i økonomien, god inntektsutvikling samt grunnleggende optimisme som representerer en kjede av positive faktorer, fremholder han.

JMs norske virksomhet er organisert i tre regioner og er lokalisert fem steder i Sør-Norge. Hovedkontoret og region Oslo er samlokalisert på Ruud i Bærum og dekker Oslo, Akershus og Buskerud. Syd omfatter distrikt Vestfold med kontor i Tønsberg og distrikt Telemark med kontor i Skien. Vest omfatter distrikt Rogaland med kontor i Stavanger og distrikt Bergen med kontor i byen.

Det er bare region Oslo som har egen produksjon i form av entreprenørvirksomhet. De øvrige regionene kjøper produksjon lokalt.