flytter fra byggene i bakgrunnen inn i byggene foran.
Foto: Hydro
Snøhetta skal transformere Hydros nye hovedkontor
Snøhetta skal transformere Hydros nye hovedkontor på Vækerø i Oslo.
Hydros hovedkontor ligger på Vækerø i Oslo, og nå skal de flytter over i nye bygg. Snøhetta. De skal flytte ut av sin nåværende plassering på Vækerø, men bare over gaten.
Hydros ambisjon med Snøhettas interiørarkitekturprosjekt er å forbedre funksjonaliteten, estetikken og bærekraften til det nye hovedkvarteret på Vækerø, Oslo, samtidig som det reflekterer Hydros merkevareidentitet og kultur. Bærekraftige materialvalg og energieffektivitet er viktige ledende prinsipper, skriver Snøhetta i en pressemelding.
– Vi er glade for å ta fatt på dette betydningsfulle prosjektet som vil påvirke mange Hydro-ansatte. Vi nærmer oss det med respekt for selskapets viktige historie og for å presse grenser med høye bærekraftsmål. Med vår langvarige suksessrike historie med å samarbeide, er Snøhetta overbevist om dette prosjektet vil vise seg å være et internasjonalt utstillingsvindu for hvordan innovativ transformasjon og bærekraftig design av høy kvalitet bør være, sier Marius Hauland Næss, Snøhettas direktør for akkvisisjon og business i Norden, i meldingen.
Omfanget av transformasjonen strekker seg over fire etasjer og 16.500 kvadratmeter. Snøhetta har som mål å redusere CO2-avtrykket ved å gjenbruke eksisterende bygningselementer, identifisere optimale løsninger for bevaring og materialgjenbruk fra eventuelle revne strukturer for å gi plass for nye utbygginger. Hydro ser i denne sammenheng også på å aktivisere parken ved Vækerø Herregård i større grad, slik at ansatte kan tilbys flere aktiviteter både i og utenfor arbeidstiden, og revitalisere Campus Vækerø.
– Måten vi skal jobbe i fremtiden gjør at én størrelse ikke passer alle. Vi vil skreddersy løsninger for en moderne arbeidsplass der ansatte har fleksibilitet, verktøy og omgivelser til å trives. Jeg er glad for at vi har valgt Snøhetta som interiør arkitekter for dette prosjektet er en partner vi tror vil skape fleksible og bærekraftige løsninger for Hydro, uten å gå på akkord med estetikk, sier Hilde Vestheim Nordh, konserndirektør for mennesker og HMS i Hydro i meldingen.
Snøhetta og Hydro har også jobbet sammen tidligere. Snøhetta utviklet Hydros visuelle identitet, inkludert en ny logo, lansert i 2018. Hydro Extrusions (tidligere SAPA) hovedkvarter ble også designet av Snøhetta.