- For dårlig planregime

Samferdelsdepartementet arrangerte mandag 28. november en idédugnad om kortere planleggingstid for store veg- og jernbaneprosjekter. Audun Lågøyr fra Byggenæringens Landsforening ønsker en egen planprosess for riksvei og jernbane.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Politikken og planprosessen må trekke i samme retning, og Stortinget må bli tydeligere på hvilke hovedstrekninger som skal bygges ut i en planperiode, var hovedbudskapet til Lågøyr, som er direktør for kommunikasjon og næringspolitikk i BNL.

Tidsbruken i de statlige planprosessene er opp mot 40 år på de tregeste strekningene.

- Samferdselsdepartementet må følge opp med rikspolitiske retningslinjer for prosessen i de store vei- og jernbaneprosjektene. Dagens planregime er ikke godt nok, sier Lågøyr.

For mange innsigelser og forhold løftes inn for sent i planprosessene, mener Lågøyr og BNL. Ifølge dem må de berørte partene involveres tidlig i prosessen i planforum, og så må man i langt større grad enn i dag avskjære klager og innsigelser.

- Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved at kommunene skal kunne beslutte tiltak i planprosessen uten at de samtidig har kostnadsansvar. Det forsinker og fordyrer utbyggingen av vei og jernbane i Norge, sier Audun Lågøyr.

Kleppa med initiativ for raskere planlegging

Deltakerne ved idédugnaden var representater fra kommunesektoren og berørte departementer og etater.

- Jeg har tatt til orde for at vi skal få på plass et moderne hovedvei- og jernbanenett i løpet av 20 år. Regjeringen har trappet opp bevilgningene og vil fortsette å trappe opp bevilgningene. Vi må bygge smartere og mer sammenhengende. Der er vi godt i gang, men raskere planlegging er en nøkkelfaktor sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Kleppa mener vi må få en raskere framdrift enn det vi ser for mange store prosjekter i dag.

- Jeg er utålmodig når det gjelder å nå målet mitt. Jeg har selv stått på Stortinget og snakket om store prosjekter som har vært ønsket lokalt i både 30 og 40 år, og som vi nå kan realisere fordi vi har penger til det. Jeg ser imidlertid også at det ikke bare er penger det handler om, men også effektive planprosesser. Det er noe jeg tror vi kan forbedre allerede i 2012 innenfor det regelverket vi har, uttaler hun.

I arbeidet med ny Nasjonal Transportplan har Kleppa bedt fagetatene forberede med rammer for både fire milliarder kroner mer enn i dag, 20 prosent mindre enn i dag for å tydeliggjøre etatenes prioriteringer, men også for en ramme med en økning på 45 prosent i forhold til nåværende nivå.

- For å klare en økning på 45 prosent er vi helt avhengige av en raske og effektive planprosesser, påpeker hun.

Kleppa opplyser til Byggeindustrien at hun umiddelbart etter idédugnaden kommer til å sette ned en hurtigarbeidene arbeidsgruppe som skal oppsummere hva som kan gjennomføres på kort sikt og hvilke tiltak som må inngå i en lenger prosess.

- Jeg ser for meg at vi allerede i løpet av våren med de store prosjektene vi skal i gang med, har bedre planprosesser på plass. Jeg kjenner et stort ansvar for å følge dette opp, sier hun.

Powered by Labrador CMS