Silvan Gadner fra Liebherr/Jørn Glad AS (f.h.), Lars Haagen Børrud (daglig leder i Skedsmo Betong), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Vidar Enderød fra Volmax. Foto: Skedsmo Betong
Silvan Gadner fra Liebherr/Jørn Glad AS (f.h.), Lars Haagen Børrud (daglig leder i Skedsmo Betong), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Vidar Enderød fra Volmax.

De satser på helelektriske betongbiler

6. august fikk Skedsmo Betong overlevert to nye helelektriske betongbiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

I en melding til Byggeindustrien kommer det frem at bilene er de to første Volvo FM Electric betongbilene som har blitt levert av Volmax med Liebherr påbygg fra Jørn Glad AS i Norge.

– Skedsmo Betong har stort fokus på bærekraft så dette er en naturlig utvikling i vår strategi og vårt arbeid for å redusere negativ påvirkning på miljø og klima. I tillegg til å arbeide med betonger som stadig har mindre CO2-avtrykk vil vi også gjøre det vi kan for å redusere påvirkning av transporten, sier daglig leder i Skedsmo Betong, Lars Haagen Børrud, i meldingen.

Foto: Skedsmo Betong

– Dette er mer stillegående biler enn konvensjonelle dieselbiler som i tillegg til lave utslippsnivåer gir både nærmiljøet og sjåføren en mer behagelig hverdag, legger Børrud til.

Dette er de to første hel-elektrisk bilene i Skedsmo Betong, men i følge Børrud vil de følges av flere.

– Oslo kommune og andre byggherrer krever utslippsfire byggeplasser og vi skal sikre at vi er i stand til å møte disse kravene. Vi etablerer hurtigladere på Berger og Fornebu for å sikre ladekapasitet, sier han.

Fra venstre: Stephan Krnac (sjåfør), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Wojciech Kulaga (sjåfør). Foto: Skedsmo Betong
Fra venstre: Stephan Krnac (sjåfør), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Wojciech Kulaga (sjåfør).
Powered by Labrador CMS