Tverrslaget, som vil stå ferdig ved utgangen av året, får både nødlys og asfaltdekke. Det kan brukes både til å frakte nødvendig utstyr inn i tunnelen og ved evakuering. Jernbaneverket vil i nær fremtid også gå i gang med å montere nødventilasjon (vifter) i tunnelen som skal sikre luftstrøm i en retning ved en eventuell brann i tunnelen, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. - De nevnte prosjektene representerer en betydelig forbedring av sikkerheten i Lieråsen tunnel, sier prosjektsjef i Jernbaneverket Region Sør, Morten Tanggaard. Allerede i 2001 var nødlys og merking i tunnelen på plass, og for kort tid siden sto et nytt radioanlegg, som sikrer kommunikasjon både gjennom togradio, vedlikeholdsradio, nødradio og GSM-telefon ferdig montert. Radioanlegget er også lagt til rette for en fremtidig GSM-R -utbygging. De samlede kostnadene for de nevnte tiltakene er ca. 120 millioner kroner. Totalt er oppgraderingen av Lieråsen tunnel kostnadsberegnet til 625 millioner kroner.
- Nøkkelord
- Import