Skattekommisjonen vil blant annet gjøre såkalt boligflipping til livs. Det erfarer flere medier. Her fra da finansminister Jens Stoltenberg holdt pressekonferanse i forbindelse med oppnevning av kommisjonen i desember 2025. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Medier: Skattekommisjonen vil stramme inn skattefritt salg av bolig

Skattekommisjonen vil forlenge tiden man må ha bodd i en bolig for å selge med skattefri gevinst til tre år, ifølge kilder.

Publisert

I dag kan man selge en bolig uten å skatte av gevinsten dersom man har eid den i mer enn ett år og bodd der i minst 12 måneder av de siste to årene.

Skattekommisjonen foreslår nå at kravet skjerpes til tre av de siste fem årene, opplyser kilder tett på forhandlingene til NRK og Finansavisen. Det legges også opp til forholdsmessig skatt hvis eieren har bodd i boligen i to av de siste fem årene.

Hvis ikke kravene oppfylles, må boligeieren betale 22 prosent skatt på gevinsten ved salg.

Endringen vil gjøre det vanskeligere å kjøpe og selge boliger på kort tid, såkalt boligflipping.

Skattekommisjonen legger fram sin rapport onsdag.

Powered by Labrador CMS