Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter

Konsernsjef Gorm Frimannslund Foto: Aksel Jermstad/Bane NOR

Publisert: 08.03.2021 14:05. Sist endret: 08.03.2021 22:52.

Ett år etter at Bane NOR lyste ut rådgiverkontrakten for Prosjekt Ny togtunnel gjennom Oslo, avlyser byggherren konkurransen. Det skjer til tross for at det ligger 150 millioner i statsbudsjettet til planlegging av prosjektet. Dermed kastes planene for Oslotunnelen på nytt ut i det blå.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

  • Optimera lanserer ny spesialistkjede

  • Vil bli et koronavalg

  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken
  • Optimera lanserer ny spesialistkjede
  • Vil bli et koronavalg
  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert
  • Bergensbasert Hallmaker-eier overtar Lysaker-eiendom
  • Årskonferanse i Fair Play Bygg - Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim
  • Regjeringen manglet en plan for å stoppe importsmitte
  • Ny produktsjef og HR-direktør i Pon Equipment
  • Trond Aas til A Bygg
  • Innlegg: Europas største sykehus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Prosjektet Ny togtunnel gjennom Oslo er det største prosjektet i Bane NORs portefølje, og rådgiverkonkurransen som kom ut i markedet i mars i fjor har alene hatt en anslått verdi på mellom 300 og 450 millioner kroner inkludert opsjoner.

Mandag avlyste Bane NOR konkurransen som gjaldt teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.

– Dette er en veldig lei situasjon for både oss i Bane NOR og ikke minst for bransjen som har investert mye tid og krefter i å konkurrere om dette oppdraget, sier Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

Togtunnel Oslo
 

Foreløpig planområde for ny togtunnel Oslo. Illustrasjon: Bane NOR

Usikkerhet

En ny togtunnel skal doble kapasiteten gjennom Oslo og gjøre togtrafikken mindre sårbar. Togtunnelen vil gjøre det mulig å kjøre regiontog og lokaltog i to forskjellige systemer, og skulle etter planen vært ferdig med nye spor i 2034.

Hva som skjer med fremdriften nå, er usikkert.

– Det vet vi ikke før man velger å starte opp igjen planarbeidene. Men for hvert år som går, blir det forskyvninger, sier Gorm Frimannslund.

Lyste ut kontrakt for ett år siden

 

Utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Bane NOR. Foto: Thor Erik Skarpen

Arbeidet med Prosjekt Ny jernbanetunnel under Oslo har pågått i mange år allerede, og intensiteten i arbeidet har blitt trappet opp i løpet av både 2019 og 2020.

I mars 2020 ble rådgiverkontrakten for den nye togtunnelen i hovedstaden lyst ut.

– Det er en utrolig kompleks og spennende oppgave for rådgivermiljøet i Norge, og det er ett år siden vi involverte bransjen gjennom prekvalifiseringen, sier utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Bane NOR.

Gjennom sommeren kom det inn flere tilbud og planen var å inngå kontrakt i høst. Bane NOR ikke har ferdigstilt evalueringen fordi de har avventet avtale med Jernbanedirektoratet.

– Vedståelsesfristen for tilbudene går ut nå i mars, og derfor har vi vært nødt til å gå til dette steget nå, sier Undrum.

– Hvor mange tilbud har dere vurdert?

– Vi har valgt ikke å gå ut offentlig med antall tilbud, og kan ikke si annet enn at vi er godt fornøyd med interessen i markedet, sier Undrum.

I rådgiverbransjen har avlysningen ført til sterke reaksjoner. Bransjeforeningen Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) beskriver det som en skandale. Reaksjonen kan du lese om her:

  • Sterke reaksjoner på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i

Har ikke avtale med direktoratet

Bakgrunnen for avlysningen er at Bane NOR ikke har fått på plass en nødvendig avtale med Jernbanedirektoratet for prosjektet for 2021.

Det skjer tross for at det ligger 150 millioner kroner inne i statsbudsjettet for 2021 til prosjektet.

Men med kostnadsøkninger og stadig strammere jernbaneprioriteringer, har tunnelprosjektet falt nedover på prioriteringslisten til Jernbanedirektoratet.

– Helt siden Bane NOR startet opp, så har vi jobbet med våre prosjekter etter avtaler med Jernbanedirektoratet. Noen er flerårige, andre er ettårige. Nesten alle planleggingsoppdrag er ettårige, men for at vi skal klare å produsere raskt nok, har vi med jevne mellomrom valgt å gå ut i markedet med konkurranser før vi har avtaler klare. Dessverre ligger det et element av risiko i det. I dette tilfellet har det dessverre slått svært kraftig ut, sier Gorm Frimannslund.

Ifølge Bane NOR-ledelsen illustrerer avlysningen at modellen som Bane NOR og Jernbanedirektoratet jobber etter er feil.

– Når det ligger 150 millioner kroner inne i statsbudsjettet, så må man nesten regne med at prosjektet kommer. Men i dette tilfellet gjorde det ikke det, og konsekvensen er at både vi og rådgiverbransjen har kastet bort tid og krefter på en anbudsprosess som ikke materialiserer seg, sier Frimannslund.

Jobber med ny modell

Les også: Sweco reagerer kraftig på at Bane NOR har avlyst stor jernbanekonkurranse

Ifølge Bane NOR-sjefen jobber Samferdselsdepartementet nå med en ny modell der Bane NOR blir underlagt departementet direkte gjennom en egen rammeavtale.

Bane NOR-ledelsen har lenge uttrykt klare ønsker om at de må få større handlefrihet til å styre sin egen portefølje.

– Modellen vi jobber etter i dag, fungerer ikke som den skal. Den gir ikke oss forutsigbarhet, og den gir ikke bransjen forutsigbarhet, sier Frimannslund, som understreker at han ikke kritiserer Jernbanedirektoratets prioriteringer.

– Vi bestrider ikke Jernbanedirektoratets vurderinger, og det kan godt være at de er riktige. Men de er også et offer for den modellen vi jobber etter i dag, sier Frimannslund.

– Det er under ett år siden det ble kraftige reaksjoner i bransjen da Bane NOR avlyste et stort rådgiveroppdrag på utbyggingen mot Hamar. Hvilke reaksjoner forventer dere fra markedet nå?

– Vi forventer at dette vil føre til skuffelse blant våre rådgivere, og så håper vi at det snarest mulig ender opp med en situasjon der vi får andre rammebetingelser enn i dag. Vi må gjenskape tilliten i markedet, sier Frimannslund.

– Frykter dere at dere har mistet tillit nå?

– Nei, men når bransjen bruker mye tid og krefter på en konkurranse, og de ikke kan være trygge på at den kan gjennomføres, så vil forholdet påvirkes. Vi ønsker oss også mer forutsigbarhet, og hele poenget er at det er regimet som vi er underlagt som har ført oss opp i den situasjonen vi er i nå. Det er ikke gunstig for noen parter, sier Frimannslund.

Les også:
  • Fikk kritikk for konkurranseavlysning - nå lyser Bane NOR ut stor rådgiverkontrakt for togtunnel i Oslo

Jernbanedirektoratet: Oslotunnelen er ikke skrinlagt

Tog p østfoldbanen.
 

Kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet. Foto: Vidar Ruud / NTB

Kommunikasjonssjef i Jernbane-direktoratatet Svein Horrisland skriver i en e-post til Byggeindustrien at Jernbanedirektoratets prioritering av Oslotunnelen er uendret.

– Kostnadsøkninger på Bane NORs prosjekter gjør det imidlertid vanskelig å få til alle tiltak så raskt som ønskelig. Spesielt når Bane NOR fastholder sin prioritering av drift og vedlikehold, skriver Horrisland i eposten til Byggeindustrien.

Han understreker at Oslotunnelen ikke er skrinlagt.

– Direktoratet har ikke motsatt seg at avtalen videreføres, men det er viktig for direktoratet å forsikre seg om at det er mulig å gjennomføre andre igangsatte tilbudsforbedringer, før man starter opp nye. Det kan legges til at det ikke er behov for Oslotunnelen for å kunne ta ut effekten av andre igangsatte tilbudsforbedringer. Dette betyr ikke at Oslotunnelen er skrinlagt, men at det er snakk om å utsette kommunedelplanen med noen år, skriver Horrisland til Byggeindustrien.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier mandag kveld til Byggeindustrien at han vil ha en samtale med både Jernbanedirektoratet og Bane NOR for å få klarhet i saken om avlysningen av rådgiverkonkurransen for Oslotunnelen.

Les også:
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

Nøkkelord:

 

Kommunal- og moderniserings-departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

 

Optimera lanserer ny spesialistkjede

 

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

 

Kommune om nye regler: – Forviklinger forkledd som forenklinger

Annonsørinnhold
 

Ny podkastserie fra BAE-næringen SAMMEN2020:
- Vi skal synliggjøre næringens betydning og ambisjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen