Dette er tredje runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.
– Dette er en svært viktig seier og vi ser fram til å gi kundene en rekke forbedringer i tilbudet, sier konserndirektør Arne Fosen i Vy tog.
Mandag ble det klart at det statseide selskapet har fått tilslaget på kontrakten om å kjøre togene på Bergensbanen og Vossebanen minimum de neste ni årene. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.
Tidligere har Vy tapt konkurransene om å få drive blant annet Sørlandsbanen og Nordlandsbanen de neste årene.
Det er allerede Vy som opererer strekningene de nå har skrevet under kontrakt på at de skal drifte de neste årene. I dag betaler staten Vy rundt 200 millioner kroner i året for å drive Vossebanen og nattogene på Bergensbanen, mens dagtogene på Bergensbanen drives kommersielt uten statsstøtte.
I tilbudet Vy nå har fått tilslag på skal de betale staten 2,2 milliarder kroner for å få lov til å kjøre togene.
– Vi skal innføre flere avganger, ha et bedre nattogtilbud, få en bedre kobling til andre transportformer slik at det er lettere å komme til og fra toget, og så jobber vi for at det skal bli bedre å være om bord. Til sammen tror vi dette vil skape en reell forbedring i trafikken, sier Fosen til NTB.
– Hvorfor kunne dere ikke ha tilbudt dette i deres eksisterende tilbud?
– De siste par årene har vi nok gjemt litt på de gode tiltakene for å ha noe å komme med i konkurransen. Samtidig stimulerer konkurransen ekstra til å finne gode løsninger.
Overrasket over betalingsviljen
I konkurransen telte kvalitet 60 prosent og pris 40 prosent. Ifølge Jernbanedirektoratet var Vy bedre enn sine to konkurrenter – svenske SJ og tyske Arriva/Tide – på både kvalitet og pris.
I de to tidligere konkurransene som er arrangert har det endt opp med at Jernbanedirektoratet måttet betale et milliardbeløp til britiske Go-Ahead og svenske SJ for å skrive kontrakt.
Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik sier at konkurransen der Vy er utpekt som vinner har skilt seg fra de to andre.
– Det var litt overraskende for oss at vi endte opp med å få konkurrenter som ønsket å betale for å kjøre tog, selv om vi kanskje hadde en viss anelse. I tillegg så vi etter hvert at det var klare forskjeller i kvaliteten tilbyderne kunne levere, sier Slotsvik.
Hun er klar på at det ikke har hatt noe å si for direktoratet i konkurransen at Vy er et norsk selskap.
– Det er hyggelig for Vy når de har tapt to runder at de vinner den tredje, men vi hadde ikke hatt konkurranse i det hele tatt hvis det at selskapet måtte være norsk skulle ha vært en forutsetning, sier Slotsvik.
SJ Norge havnet på andreplass i konkurransen. Ifølge Jernbanedirektoratet lå de nært Vy i pris, mens de var et stykke unna på kvalitet.
– Vi strakk oss så langt vi kunne, og med tanke på det er vi egentlig fornøyd med at vi ble nummer to, sier kommersiell direktør Lena Angela Nesteby i SJ Norge.
- Nøkkelord
- Jernbane