MEF-leder Julie Brodtkorb mener kontraktene er blitt for store for det norske entreprenørmarkedet, og krever at norske myndigheter tar grep. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

MEF: - Nye Veier-avlysning viser at de norske blir for små for gigantkontraktene

MEF-leder Julie Brodtkorb mener norske myndigheter må ta grep etter Nye Veier-avlysning.

- Dette viser det MEF har sagt lenge, med den størrelsen på kontraktene blir norske entreprenører for små, skriver Brodtkorb i en tekstmelding til Byggeindustrien.

Mandag kveld kom Nye Veier med nyheten om at de avlyser konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.

For få kvalifiserte tilbydere gjør at totalentreprisen, som hadde en ramme på 3,6 milliarder, utlyses på ny.

Det var kun italienske Salini Impreglio S.p.A. og et joint venture bestående av italienske Itinera S.p.A. og spanske FCC Construction SA som tilfredsstilte kravene Nye Veier stiller til sine leverandører.

- Nå må myndighetene se at kontraktene må tilpasses norske forhold, mener Brodtkorb.

Hun trekker fremStatens vegvesen-kontrakten E134 Mostøyl - Høydalsmo kyrkje, som hadde tilbudsfrist i oktober, som et eksempel på at mindre kontrakter gir større konkurranse.

- Der mottok Statens vegvesen (Region sør) tilbud fra hele 13 entreprenører. Tilbudene variert fra 64 millioner kroner til 120 millioner kroner, ifølge Brodtkorb.

MEF-lederen sier det er stor kapasitet i det norske entreprenørmarkedet.

- I medlemsundersøkelsen vi har ute nå svarer 80 prosent av svarbedriftene, 747 bedrifter totalt, at de har ledig kapasitet til å påta seg nye oppdrag de neste seks månedene, opplyser Brodtkorb.

Kinesiske China Communications Construction Company Limited, den spanske Follobane-entreprenøren Acciona Construccion S.A. og et joint venture ledet av en tyrkisk entreprenør ble vraket i prekvalifiseringen til Nye Veier.

Totalentreprisen er Nye Veiers hittil største, med en ramme på 3,6 milliarder kroner. Det statlige veiselskapet har også nylig satt i gang en 4-milliarders-konkurranse i Trøndelag.