Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA håper norske entreprenører viser seg å være konkurransdyktige på gigantkontrakten Nye Veier har varslet i Trøndelag. Foto: Svanhild Blakstad

- Nye Veiers gigantkontrakt nærmer seg smertegrensen for norske entreprenører

Både EBA-leder Kari Sandberg og BNL-leder Jon Sandnes mener Nye Veier-kontrakten i Trøndelag på fire milliarder beveger seg mot yttergrensen for hva norske entreprenører kan ta på seg alene. - Kontrakten kan åpne opp for prosjektsamarbeid, tror Sandberg.

Fredag ettermiddag forhåndskunngjorde Nye Veier konkurransen for utbygging av ny firefelts E6 fra Ranheim til Værnes – en strekning på 23 kilometer.

Kontraktsverdien er på cirka fire milliarder kroner eksklusiv moms, noe som gjør kontrakten til den største veikontrakten i Norge. For øvrig var Nye Veier-kontrakten på E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst (kontrakt A) i Vest-Agder, som ble forhåndskunngjort tidligere i år, på samme størrelse.

I bransjeforeningen Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) håper de norske entreprenører viser seg å være like konkurransedyktige på denne kontrakten som de har vist seg å være i andre Nye Veier-konkurranser.

Nærmer seg smerteterskel

Men med en estimert verdi på rundt fire milliarder, beveger byggherren seg i en retning som nærmer seg smerteterskelen for hva de norske kan tåle, tror EBA-sjef Kari Sandberg.

– Kontrakten er i det største laget i forhold til hva entreprenørene har signalert med en smertegrense på rundt tre milliarder. Men her spiller naturligvis også faktorer som byggetid, kontraktsutforming og risikofordeling inn. Vi registrerer også at flere av de norske er positive til kontraktsstørrelsen, så vi håper at vi kan være konkurransedyktige i denne konkurransen også, sier Kari Sandberg til Byggeindustrien.

Prosjektsamarbeid

Hun tror en kontraktstørrelse på fire milliarder vil åpne opp for nye samarbeidskonstellasjoner i entreprenørbransjen.

– Det åpner helt klart opp for prosjektsamarbeid, og derfor blir det ekstremt viktig for oss å jobbe videre for å få klarhet i hvordan Konkurransetilsynet stiller seg til slike samarbeid, sier Sandberg.

Trenger tid til å modnes

Administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening, Jon Sandnes.

I Byggenæringens Landsforening (BNL), deler de mange av synspunktene til EBA-leder Kari Sandberg.

– Debatten rundt kontraktstørrelser har pågått i veldig mange år nå, og fra vårt miljø har ønsket vært mer sammenhengende og helhetlige utbygginger. Vi har blitt både hørt og sett, og det vi ser nå er konsekvensen av en villet politikk, sier administrerende direktør Jon Sandnes i BNL.

Samtidig er Sandnes opptatt av at man må ta spranget gradvis slik at markedet skal få tid på seg til å modnes.

– Et hvert marked må klareres over tid, og forutsigbarhet skaper kapasitet. Når man har gått fra kontrakter på et par hundre millioner til over flere milliarder på kort tid, så er det et stort sprang for mange. Med denne fire-milliarderskontraken, så har man beveget seg til ytterkanten av hva norske aktører greier å håndtere alene, sier Sandnes og beskriver kontrakten som "stor og voksen".

– Det å knytte store allianser er heller ikke helt enkelt i forhold til konkurranseregelverket, så vi er fortsatt nødt til å ha en åpen dialog mellom byggherremiljøet og leverandørene slik at man treffer markedet best mulig med tanke på leveranse- og kompetanseevne, legger han til.

Positive entreprenører

To av Norges største entreprenører, AF Gruppen og Skanska, sa fredag ettermiddag at de var positive til kontraksstørrelsen Nye Veier har lagt opp til og begge har signalisert at de har muskler nok til å ta på seg oppdraget alene.

Til det sier Jon Sandnes:

– Det er nok noen som kan klare det, men dette handler ikke bare om å vurdere hvert enkelt prosjekt alene. Hvor lang tid man har og hvor mange store prosjekter som går samtidig, spiller også inn. Når det er sagt, så kan det fort bli smalt på toppen her. Det er også en vurdering som vi forventer at man gjør, sier Jon Sandnes.