Gods på bane taper med indre InterCity-ring

Dovrebanen er en hovedåre for godstrafikk i Norge. Hvis regjeringen i forslag til ny NTP lander på en ”indre” InterCity-ring, betyr det mer gods på veien for viktig næringsliv i Møre og Romsdal, Trøndelag og Nord-Norge.

Godstrafikken går ikke på skinner i dag, skriver gd.no og opplyser at det på Dovrebanen kjører i dag 15–17 godstog i døgnet, eksklusive tømmertransport. Togets markedsandel for gods mellom Oslo og Trondheim er 40 prosent.

Men dårlig infrastruktur spiser av denne potten. Aktøren Tollpost Globe reduserte i fjor sin aktivitet med gods på tog fra 85 prosent ned mot 55 prosent. Jernbaneverkets fraktselskap, CargoNet, har opplevd nedgang flere år på rad.

Lander på "indre ring"?

Gd.no melder at regjeringspolitikerne per i dag heller mot en ”indre ring” for InterCity-utbyggingen i sitt forslag til ny NTP. Det betyr utbygging til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar.

Det er en løsning som ikke er lys for utsiktene for å få mer gods over på bane, spesielt ikke for Dovrebanen. En av de store flaskehalsene for jernbanetransportørene på Dovrebanen er strekningen mellom Lillehammer og Hamar som vil bli unnlatt hvis regjeringspolitikerne lander på en ”indre” InterCity-ring. Strekningen er saktegående og mangler nødvendig infrastruktur.

Skjevhet flytter gods til veg

– Vi må ta som en forutsetning at når man bygger ut InterCity-strekningen gis det kapasitet til godstogene i form av krysningsspor eller sidelinjer. Strekket Lillehammer til Hamar er spesielt viktig. Vegen blir bedre mellom Oslo og Trondheim, men togutbyggingen må skje i samme tempo. Vi har sett andre steder at når en slik skjevhet oppstår flyttes gods til veg og spiser opp kapasiteten. Det er ikke ønskelig, sier informasjonsdirektør Bjarne I. Wist i CargoNet til gd.no.

Godstrafikken som går langs Dovrebanen tilsvarer 375 vogntog langs E6 i døgnet. Dovrebanen frakter også via Raumabanen til Åndalsnes i Møre og Romsdal.