Milepæl for Mapei

Mandag passerer Mapei for første gang en omsetning på 500 millioner kroner.

- Vi opplever en fantastisk utvikling. I 2000 omsatte vi for 171 millioner og i år vil vi ende på en omsetning på rundt 530 millioner kroner, forteller Trond Hagerud, administrerende direktør i Mapei AS.

Med unntak av finanskriseårene 2009 og 2010 har Mapeis omsetning økt jevnt og trutt siden 2000. I 2001 nådde selskapet en omsetning på 200 millioner og i 2005 passerte Mapei 300 millioner. To år senere var 400 millioner en realitet og i år blir altså milepælen på en halv milliard passert med god margin. Selskapet leverer også gode resultater.

- Vi har ambisjoner om å vokse mer og det skal vi klare, kommenterer Hagerud.

Fra Rescon til Mapei
Det var etter at Mapei kjøpte opp Rescon i 1999 at utviklingen virkelig skjøt fart. De ti siste årene har Mapei investert rundt 200 millioner kroner i anlegget i Nord-Odal.

- Investeringen har vært helt avgjørende for den vekstutviklingen vi har hatt. Ikke minst har investeringene i FoU slått positivt ut, sier Hagerud.

I 2007 ble det bestemt at ett av Mapei konsernets ti internasjonale forskningssentre skulle legges til Nord-Odal. Senteret, som ifølge Hagerud har vært en stor suksess, har spesialkompetanse innen produkter rettet mot det nordiske klima. Rundt 10 prosent av Mapeis 184 ansatte jobber i dag med FoU.

- FoU skal fortsette å ligge til grunn for den videre veksten i selskapet, sier Mapei-sjefen.

Hagerud fremhever at de ansatte legger ned en betydelig innsats for selskapet.

- Vi har veldig mange dyktige folk med mye kompetanse og en sterk tilknytning til bedriften, sier han.

Passerer 100.000 tonn
Mapei vil i år passere en produksjon på over 100.000 tonn. Rundt 90 prosent av det Mapei selger i Norge blir produsert ved fabrikken i Nord-Odal. Fabrikken leverer også til de øvrige nordiske landene, samt Baltikum.

- Vi betegner oss selv som en leverandør av lim-, fug- og kjemisk produkter, men det er egentlig en sterk forenkling i forhold til det produktspekteret vil tilbyr. Vi har nå åtte ulike kundesegmenter med til sammen 15 ulike produktlinjer, opplyser Hagerud.

Mapei deler virksomheten opp i forretningsområdene fasade og betongrehabilitering, gulv, byggkeramikk, industribelegg, tunnel og anlegg, olje og gass, betongindustri og sementadditiver.