Opposisjonen krever svar om avgiftssjokk på flyplasser

Regjeringen må snu før Widerøe blir påført en avgiftssmell på flere titalls millioner kroner, krever opposisjonen på Stortinget.

Høyres Lars Myraunet ber nå samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) komme til Stortinget og redegjøre for saken. Bakgrunnen er at regjeringen opphever en avgiftslettelse som angivelig vil ramme Widerøe så hardt at selskapet hevder seg tvunget til å kutte kraftig i rutetilbudet.

– Ifølge Widerøe kommer denne endringen til å koste selskapet 30 millioner. Kuttene i rutetilbudet vil ramme Distrikts-Norge hardt. Det er helt uakseptabelt, sier Myraune til NTB.

Kutter 1.600 flyginger

Widerøe må kutte antall flyginger med 1.600 neste år som følge av økningen i den såkalte take off-avgiften på Avinors flyplasser. Rutene Kirkenes-Lakselv og Kirkenes-Sørkjosen legges ned, mens det blir færre avganger til og fra Kirkenes, Lakselv, Sørkjosen, Hammerfest, Tromsø, Stokmarknes, Bodø, Sandnessjøen, Brønnøysund og Kristiansund.

Avgiftsøkningen slår bare inn på rutene som drives på konkurransemessige vilkår og ikke de rutene der Widerøe driver på kontrakt med staten.

Opposisjonen står samlet bak kravet om en redegjørelse, ifølge Myraune.

– Vi ønsker at regjeringen snur i denne saken, sier han.

– Skyldes ikke avgiftene

Samferdselsdepartementet kjenner seg overhodet ikke igjen i virkelighetsbeskrivelsen til Widerøe, og mener eventuelle rutekutt som tvinger seg fram må skyldes andre forhold enn flyplassavgiften.

– Det er vår klare oppfatning at Widerøe i for stor grad legger skylden for sine rutekutt på avgiftsendringen, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp).

Departementet innkaller nå selskapet til et møte mandag 10. desember.

– Vi fjerner gradvis en overgangsordning som ble innført i 2011. Hensikten er å redusere konsekvenser av en EØS-forordning om flysikringsavgifter som ville ramme selskap som Widerøe hardt. Det har hele tiden vært intensjonen at overgangsordningen skulle fjernes, og vi har valgt en gradvis avvikling, sier han.