Interessant kranopplæringsdiskusjon

Det er alltid interessant å diskutere opplæring i kranfaget, og jeg synes at det er bra at du tar dette opp, Tone.

Hele bransjen har ansvar for at det blir satt fokus på opplæring. Det er et stort ansvar å være kranfører.

Vi har jobbet med kranfaget i 6 år. Våre kunder er opptatt av sikkerhet, verdiskapning, og kostnadseffektivitet. Dette er viktig at vi i Norge er konkurransedyktige i forhold til utenlandske selskaper.

Norge har et stort potensial til å bli nr. 1 i verden når det gjelder opplæring av kranførere. Vi har hatt veldig mange utfordrende jobber, og er flinke på opplæring. Og det er veldig mange flinke kranførere der ute.

Vi har hatt et samarbeid med Rogaland Kranskole i 20 år, og har vært meget godt fornøyd med den jobben de har gjort for oss.

Nå skal jeg fortelle hvordan vi har jobbet med fagbrevet: Vi har inngått et samarbeid med 2 videregående skoler, samt et opplæringskontor. Vi er ute etter å finne de flinkeste og mest motiverte ungdommene. Vi konkurrerer med veldig mange andre bransjer om de flinkeste. Men vi har den mest spennende hverdagen av de alle, føler vi selv, og på denne måten har vi fått tak i flinke ungdommer. Disse starter på TIP 1 mek., 2. året går de på TIP 2 elektro- hydraulikk, og 3. året på Rogaland kranskole. De blir så utplassert hos oss i bedriften for å få praksisbiten på ca. 2 år. Før kandidatene går opp til fagbrevet har de fått følgende sertifikater:

- Anhuker, stropper og signalgiver

- G1 Mobilkranfører

- G4 Traverskranførere

- G2 Tårnkranfører

- G8 Lastebilkranfører

- G20 Fører fastmontert hydraulisk kran

- Truckfører

- Rigger

- G11 Kontroll løfteredskap

- VHF

Når de er hos oss følger de en opplæringsbok, slik at de er innom alle de forskjellige kategoriene. Dvs at de er med på å kjøre tårnkran, riggeoppdrag, mobilkran- slik at de får en bredest mulig erfaring.

Når de skal opp til fagprøven er det fylket som styrer dette. Det er folk fra bransjen selv som er siste innstans og kontrollerer at vi sender skikkelige folk ut i bransjen. Dersom kandidatene ikke har fulgt med i timen gjennom opplæringen de har fått stryker de. Vi ønsker flinke folk med en god ryggrad, og en dyp faglig forståelse. Slik kan Norge bli nr. 1 i verden på opplæring av kranførere. Dersom vi konkurrerer med utenlandske selskaper om jobben vil de foretrekke en norsk kranfører for disse har et godt renommé.

Vi har folk som har tatt fagbrevet hos oss, og gjort oss så konkurransedyktige at vi har fått oppdrag i Tyskland. Dette på grunn av kompetansen til våre sjåfører.

Dersom du er en praksiskandidat og har minimum 5 års erfaring trenger du å ta en tverrfaglig eksamen samt kurs som nevnt ovenfor.

Det kan ses mye ut, men det er bare å begynne i en ende og gjennomføre dette. Snakk f. eks. med din arbeidsgiver slik at han kan være med på en evt. støtteordning til kurs.

På det generelle grunnlaget som du nevner, er jeg enig med at det finnes en del useriøse aktører som driver med opplæring, men det er også veldig mange flinke. Dette er noe bransjen må ta tak i, og få en sterkere kontroll på. Du som har vært i bransjen i så mange år, vet hvilke viktig samfunnsressurs kraner og kranførere er.

Vil ønske deg en god jul.

Morten Martinessen
Daglig leder i Vestkran