Vi har i mange år påpekt hvor meningsløst disse regnemodellene har vært. Svinesundbrua f eks var total ulønnsom på norsk side, mens svenskene fant ut at den var meget lønnsom for deres del.
Aftenposten har i dag en meget interessant og leseverdig artikkel om hvor mye samfunnet får igjen for hver krone som investeres i vei- og jernbanestrekninger? Det var et av de sentrale spørsmålene da et økonomitungt ekspertutvalg la frem sin rapport for finansminister Sigbjørn Johnsen, skriver avisen.
Utvalget har gjennomgått hvordan samfunnsøkomiske analyser gjennomføres i det offentlige Norge, og utvalgsleder Kåre P. Hagen, som er professor ved Norges Handelshøyskole, la frem 50 forslag.
I Norge er det slik at man regner lønnsomhet for veiprosjekter bare i 25 år. Nå foreslår utvalget at man skal regne lønnsomheten i løpet av 40 år. Mange land - som Storbritannia – har 60 år. Alle vet at levetiden for veier er meget lang. Vi kjører på mange veier og jetrnbanestrekninger som er over 100 år gamle.
I juni kunne Aftenposten fortelle at E18 mellom Oslo og Drammen etter dagens modell har vært å regne for verdiløs siden 2003. Dette til tross for at 200 millioner biler hadde god nytte av å kjøre strekningen i de syv årene som fulgte.
Vi har mange ganger krevd at det må bygges ny jernbanetunnel under Oslo. Denne vil koste 15-20 milliarder kroner, men en slik ekstra tunnel vil ifølge Jernbaneverket gi en gevinst på 101 milliarder kroner!
Slik kan man forsette utregningen i prosjekt etter prosjekt. Alle sentrale veier og jernbanestrekninger vil være svært lønnsomme. Nye veier gir også færre ulykker og det blir mindre kø. Det må også trekkes inn i regnestykkene.
Vi har aldri forstått at inntjeningskravene til vei og jernbane skal være veldig mye høyere enn hva kravet til Oljefondet er. For å forstå det må man være økonomibyråkrat.
Les mer om saken i Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/incoming/Vil-sette-ny-verdi-pa-norsk-vei-og-jernbane-7006320.html
- Nøkkelord
- Leder