- Stort potensial for å effektivisere

Klare tidsfrister, samordning av statlige interesser og færre kvalitetsutredninger og konseptvalgutredninger. Det kan bli resultatet etter at en arbeidsgruppe har sett på effektiviseringstiltak for planarbeid i samferdselssektoren.

Onsdag mottok statsråd Magnhild Meltveit Kleppa to rapporter om effektivisering av planleggingen i samferdselssektoren - en fra Statens vegvesen og en fra en arbeidsgruppe oppnevnt og ledet av Samferdselsdepartementet.

Begge er tydelige på at innsparingspotensialet er stort, og Meltveit Kleppa sa at hun allerede nå vil ta flere av forslagene fra arbeidsgruppen videre til regjeringen.

– Målet med å redusere planleggingstida er i seg selv en illustrasjon på et høyere ambisjonsnivå innen samferdselssektoren. Forslagene fra arbeidsgruppen kan gi grunnlag for konkretisering og videre oppfølging i både staten og i kommunesektoren, sa samferdselsministeren.

Meltveit Kleppa påpekte viktigheten av hurtighet i arbeidet.

– Jeg er veldig glad for at vi valgte å sette ned en arbeidsgruppe, og ikke et offentlig utvalg som ville vært mer tidkrevende. Er det noe vi ikke ønsker så er det at et arbeid om effektivisering av planarbeid skal trekke ut i tid.

– Nå har vi allerede flere konkrete forslag på bordet som vi kan ta stilling til for å redusere tidsbruken. Og det synes klart at det ligger noen åpenbare gevinster der vi kan raskt hente inn tid, sa Meltveit Kleppa.

Hun utelukket ikke at det på sikt kan bli aktuelt å gjøre lovendringer for å få fortgang i planleggingsprosessene, men påpekte at hun var glad for at potensialet for å spare tid er stort – også innenfor dagens rammer.

– Lovendringer er tidkrevende arbeid, og nettopp derfor ønsket vi at gruppen først og fremst skulle konsentrere seg om mulighetene vi har med dagens lovverk.

Blant annet foreslår arbeidsgruppen at bruk av konseptvalgutredninger og kvalitetsutredninger, såkalt KVU og KS1, begrenses til å omfatte prosjekter der det er klare konseptuelle valg.

Under presentasjonen av rapporten innrømmet arbeidsgruppens leder Anders Buttedahl fra Samferdselsdepartementet at det i dag blir gjennomført for mange og unødvendige utredninger.

I tillegg foreslår gruppen at det vurderes å innføre tidsfrister og tydelig forpliktende mål. Arbeidsgruppen mener også staten må bli flinkere til å gi tydelige føringer tidlig i planprosessene, og at man involverer seg tidlig for å samordne sine interesser.

– Jeg skjønner at folk synes det er forvirrende at ulike offentlige instanser sent i en planleggingsprosess kommer med innsigelser i et prosjekt som er forberedt av en statlig etat. Det er stor enighet om at staten i større grad selv må samordne sine interesser i en planleggingsprosess, sier Kleppa.

Direktør for kommunikasjon og næringspolitikk Audun Lågøyr i BNL, som har sittet i arbeidsgruppen, tror det kan være mye å hente blant annet på at avskjæring av innsigelsesretten følges mer aktivt opp.

– I dag har det utviklet seg en ukultur i en del offentlige etater og kommuner der de, fordi de har mulighet til det, kommer med innsigelser altfor seint i prosessene. Det koster mye og utsetter den nytten samfunnet ellers kunne fått av prosjektene, sier Lågøyr.

Han synes signalene fra både Kleppa og flere av opposisjonspolitikerne som var til stede under rapportoverrekselsen, var positive.

– Jeg opplever at Meltveit Kleppa gir så positive signaler som hun kan på nåværende tidspunkt, og jeg føler vi med denne rapporten har lagt et godt grunnlag for arbeidet videre. Jeg tror vi vil se konkrete resultater av arbeidsgruppens arbeid i NTP når den legges frem neste vår, sier Audun Lågøyr.

Arbeidsgruppen har bestått av Anders Buttedahl fra Samferdselsdepartementet, Roar Midtbø fra Vegdirektoratet, Paul Runnestø fra Jernbaneverket, Knut Rønning fra Samferdselsdepartementet, Audun Lågøyr fra BNL og Helge Eide fra KS.